Enlight Interactive gör e-learning om fonder

Enlight Interactive gör e-learning om fonder Fondskola på Internet gör premiepensionen lättare att förstå Enlight / ELD har levererat en webbaserad fondskola för SPP Fonder. Den interaktiva fondskolans syfte är att efter höstens PPM-val hjälpa folk i allmänhet att förstå fondsparande, och känna engagemang i valet av de fonder man väljer att lägga sitt sparande i. Valet av Enlight/ELD som leverantör är ett erkännande av företagets höga kompetens inom interaktivt lärande. Den nyutvecklade fondskolan ger möjlighet att genom e-learning testa och utveckla sin kunskap om fonder och fondsparande med utgångspunkt från den egna nivån. Genom att använda verktygen kan användaren dra egna slutsatser och därmed förstå samband, skillnader och förlopp. Fondskolan utnyttjar e-learnings alla olika beståndsdelar, kan nås via Internet och bygger på att fakta presenteras på ett enkelt och lättbegripligt sätt. Med hjälp av tre simulatorer kan användaren genom ett aktivt deltagande dra egna slutsatser. Faktapresentationen gör avstamp i ett antal relevanta frågor. "Tidsmaskinen" visar riskbegränsning och avkastningsmöjligheter beroende på fondens sammansättning. "Omvärldens påverkan" visar hur olika omvärldsfaktorer påverkar räntefonder respektive aktiefonders utveckling. "Räntans påverkan" visar hur förändring i räntenivån påverkar räntefonder med kort respektive lång löptid. Det nya premiepensionssystemet har kommit igång och intresset för fondsparande har ökat. Genom att tillhandahålla fondskolan ger SPP Fonder allmänheten redskap för att aktivt kunna välja de fonder som passar var och en. - Inom Enlight/ELD skapar vi e-learning som gör lärande till en enklare och roligare upplevelse, säger Martin Lindström, VD på ELD. Med e-learning förmedlar vi kunskap om områden som kan vara svåra att förklara eller som upplevs som tråkiga. Att vi på Enlight/ELD fick uppdraget av SPP Fonder att ta fram fondskolan är ett erkännande av vår kapacitet när det gäller hitta kreativa lösningar. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Martin Lindström, VD ELD, 08-597 61 63, martin.lindstrom@eld.se Enlight i korthet Enlight är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom e-learning. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Koncernen är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering, har ett komplett affärssystem för lärande och är störst i Norden på e- learning för hem och skola. Koncernens verksamhet bedrivs i dotterbolagen TestStation, Infinity Learning, Eld Interaktiv, iLearn och Levande Böcker, samt bolagen IQ Pan Interactive. Enlight Interactive har idag 208 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Tyskland och England. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00360/bit0002.pdf