Enlight Interactive kraftsamlar på e-learning

Report this content

Enlight Interactive kraftsamlar på e-learning - Förbereder separat notering av e-entertainment verksamheten. Enlight Interactive kraftsamlar med syftet att renodla och ytterligare öka expansionstakten för koncernens e-learning verksamhet. Samtidigt förbereds en separat notering av koncernens e-entertainment verksamhet som bedrivs i dotterbolaget IQ Pan interactive. Renodlingen ger Enlight Interactive ökat fokus på kärnverksamheten e-learning och frigör resurser och managementkapacitet. - Marknaden för e-learning växer snabbt, och renodlingen ger oss möjligheter att ytterligare öka expansionstakten, säger Urban Doverholt, VD på Enlight Interactive. Koncernens e-entertainment verksamhet IQ Media är blir genom sammanslagningen med Pan Interactive Nordens största spelförlag. IQ Pan Interactive har en unik portfölj av rättigheter, en marknadsledande position samt unika Web-tjänster för e-entertainment för distribution via portaler, bredbandsaktörer och interaktiv TV. Enheten förbereds för separat notering inom 18 månader. - För Enlight Interactive ligger det helt rätt i tiden att renodla verksamheten inom e-learning. Vi förutspår en kraftig tillväxt inom lärande med interaktiva medier. Därför kommer de resurser vi frigör genom renodlingen väl till pass, säger Urban Doverholt. Under koncernens uppbyggnadsskede har IQ Medias verksamhet haft strategiska synergier med koncernens e-learning verksamhet för konsument - Levande Böcker - inom rättighetsupphandling, logistik och kompetens om produktutveckling, vilket har givit såväl IQ Media som Levande Böcker marknadsledande position inom sina respektive nischer. Eftersom båda enheterna nu har tillräcklig storlek så kan återstående synergier inom t ex logistik och produktutveckling nu realiseras genom samarbete istället för gemensamt ägande. Nordens största e-learning verksamhet för konsument - Levande Böcker - är fortsatt en viktig del i Enlight Interactive, med unik kompetens om utveckling av nya interaktiva metoder för lärande och "förkuligande" av personlig och professionell utveckling. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight Interactive AB, 08-597 960 00 Enlight Interactive i korthet Enlight Interactive är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom e-learning. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Koncernen är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering, har ett komplett affärssystem för lärande och är störst i Norden på e-learning för hem och skola. Koncernens verksamhet bedrivs i dotterbolagen TestStation, Infinity Learning, Eld Interaktiv, iLearn och Levande Böcker, samt bolagen IQ Pan interactive och Ingo.se. Enlight Interactive har idag 171 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och England. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/30/20000830BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/30/20000830BIT00130/bit0002.pdf