Enlight Interactive och BTS Interactive utvecklar webbaserad utbildning i företagsekonomi Enlight Interactives dotterbolag ELD Interaktiv Produktion har fått i uppdrag av BTS att utveckla ett webbaserat utbildningspaket i företagsekonomi. BTS som är ett internationellt tränings- och e- learningföretag inom affärsmannaskap och affärssimuleringar kommer att använda utbildningen som en del i olika utbildningsprojekt. I utbildningen som syftar till att vässa affärsmannaskapet i ett företag är grundläggande företagsekonomi en naturlig del. Innehållet utformas utifrån huvudmomenten resultaträkning, balansräkning, kassaflöde och den så kallade DuPont-modellen. Meningen är att eleven ska få förståelse för helheten och sambanden mellan de olika finansiella rapporterna, likväl som förståelse för varje del. Eleverna kommer att erbjudas två olika svårighetsgrader som väljs med utgångspunkt från ett inledande diagnostiskt test. - Vi säljer inte en standardprodukt utan varje utbildning anpassas till just den kundens situation och behov, säger Pia Anderberg som är VD för e- learningföretaget BTS Interactive. Huvuddelen av utbildningen sker elektroniskt över Internet, men ett antal föreläsningar kommer också att ingå. - Vi har mångårig erfarenhet av pedagogik, dramaturgi och spelutveckling vilket återspeglas i utvecklingen av utbildningen. Vår kompetens inom interaktiv design har vi länge använt som ett moment för att öka lusten i det interaktiva lärandet, säger Calle Schnell som är projektledare inom ELD. BTS, som har verksamhet i de Skandinaviska länderna, USA, Storbritannien, Tyskland, Holland och Sydafrika, arbetar i första hand med stora och medelstora företag. Bl a anlitas BTS av Ericsson, NCC samt SAS i Sverige och Sun, Hewlett Packard, Texas Instrument och Kodak i USA. Företaget har 110 medarbetare och omsätter ca 200 miljoner kronor. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Martin Lindström, VD ELD Interaktiv Produktion, 08-597 960 00, martin.lindstrom@eld.se Pia Anderberg, VD BTS Interactive, 08-587 070 00 Enlight Interactive i korthet Enlight Interactive är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom e- learning. Enlight Interactive var det första bolaget inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande, e-learning, som börsnoterades i Europa. I mars 2000 genomfördes en nyemission om 247 MSEK för koncernens Europasatsning. Enlight Interactive är en koncern bestående av 7 dotterbolag, vilka alla arbetar med lärande och utveckling via interaktiva medier (e-learning). Enlight Interactive är marknadsledare i Norden på utgivning av underhållnings- och kunskapsprogram till konsumenter genom dotterbolagen Levande Böcker, IQ Media och Ingo.se. I Sverige är marknadsandelen över 60 % inom kunskapssegmentet inom e-learning för hemmamarknaden. I koncernen utvecklas även webbaserade datasystem, produkter och tjänster som stödjer lärande och utbildning i organisationer och företag. Enlight Interactive har idag Nordens mest kompletta system för webbaserad utbildning, genom dotterbolagen TestStation, Infinity Learning Systems, Eld Interaktiv Produktion och iLearn. Enlight Interactive koncernen har kontor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och England. Under 1998/99 omsatte Enlight 228 MSEK med ett rörelseresultat om 4,0 MSEK. Kort om ELD Interaktiv Produktion ELD Interaktiv Produktion AB är en av nordens mest erfarna multimedia- producenter för företags- och konsumentmarknaden. ELD kombinerar kreativitet med pedagogik och levandegör uppdragsgivarnas budskap. Målet är att presentera ett intressant innehåll på ett engagerande sätt. Ambitionen är att skapa landets bästa multimedia- och Internetlösningar för företag och hem. Företaget är uppdelat på två avdelningar; Konsultavdelningen som producerar multimedia-lösningar för näringslivet, cd-rom, Internet och Intranet. En avdelning som också står till tjänst med konsult- och strategitjänster. Spelavdelningen producerar avancerade cd-rom spel för konsumentmarknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/27/20000727BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/27/20000727BIT00110/bit0002.pdf