Enlight Interactives erbjudande övertecknat drygt 4 gånger

Enlight Interactives erbjudande övertecknat drygt 4 gånger Intresset för Enlight Interactives börsintroduktion har varit stort, både från institutionella investerare och från allmänheten. Erbjudandet har övertecknats drygt fyra gånger. Totalt kommer Enlight Interactive att tillföras drygt 4.500 nya aktieägare i och med erbjudandet. Handeln med Enlight-aktien på OM Stockholmsbörsens O-lista beräknas inledas den 12 oktober. Enlight Interactive är Nordens ledande företagsgrupp inom lärande och underhållning via Internet och andra interaktiva medier. Enlight Interactive blir Stockholmsbörsens första bolag inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. I samband med börsintroduktionen genomförs en nyemission för att bland annat öka satsningen på Internetbaserade system för lärande i företag. För mer information kontakta: Pelle Tornell, VD, Enlight Interactive, tel 08-597 960 00 Enlight Interactive i korthet Enlight Interactive är verksamt inom affärsområdena Consumer Software och Web Learning Systems. Inom Consumer Software utvecklas, utges och distribueras interaktivt lärande och underhållning för hem och skola. Enlight Interactive är marknadsledare i Norden på utgivning av cd-rom och kunskapsprogram till konsumenter. I Sverige är marknadsandelen 40 % på totalmarknaden och över 70 % inom kunskapssegmentet. Inom affärsområdet Consumer Software finns dotterbolagen Levande Böcker, IQ Media och Ingo.se (ägt till 50%), en webbutik för försäljning av programvara till konsumenter. Inom affärsområdet Web Learning Systems utvecklas Internetbaserade datasystem, produkter och tjänster som stödjer lärande och utbildning i organisationer och företag. Enlight Interactive har idag Nordens mest kompletta system för Internetbaserad utbildning. Inom affärsområdet Web Learning Systems finns dotterbolagen Infinity Learning Systems, Eld Interaktiv Produktion, Ilearn samt Svenska Test och Kunskapsmätningar (ägt till 61%). Till de största kunderna hör Telia, Scandic Hotels och Office-kedjan. Under 1998/99 omsatte Enlight 228 MSEK med ett rörelseresultat om 4,0 MSEK. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/28/19990928BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/28/19990928BIT00310/bit0002.pdf