Enlight levererar e-learning till 4 svenska landsting Enlight ökar 26 000 landstingsanställdas tillgång till kompetensutveckling Enlight har i samarbete med Learning Place tecknat avtal med sammanslutningen SUSSA (landstingen i Sörmland, Blekinge och Västerbotten samt Karolinska Sjukhuset och Norra Länets Produktionsområde i Stockholm). Avtalet omfattar leverans av delar av Enlights Competence Manager, utbildning i hur man bygger kurser och skapar kunskapsobjekt i denna samt en webbaserad utbildning i journalsystemet BMS. Produkterna och konsulttjänsterna kring dessa är utvecklade i Enlights affärssystem för kompetensutveckling. Initialt kommer att SUSSA att använda lösningarna för kvalitetssäkring av de anställdas kunskaper om och användande av journalsystemet BMS. Slutleverans sker i mars/april. Avtalet som sträcker sig över tre år ger Enlight en intäkt om ca 1 miljon kronor första året. Landstingen inom SUSSA håller på att införa ett gemensamt journalsystem, BMS. I systemet, som kommer att användas av alla anställda, lagras viktig och kritisk patientinformation. Systemet syftar till att höja vårdkvaliteten genom att effektivisera och kvalitetssäkra administrationen kring patientjournaler och vårdinsatser. Detta resulterar i att tillgänglig tid för patientvård ökas samtidigt som väntetider och felrisker minimeras. För att säkerställa att alla 26 000 anställda behärskar BMS har SUSSA tillsammans med Learning Place utvecklat webbaserade utbildningar. Utbildningarna är baserade på och utvecklade i Enlights affärssystem för kompetensutveckling. I den levererade lösningen ges ytterligare möjligheter att mäta och följa upp kompetensutvecklingen genom bland annat tester som mäter kunskapsnivån både före och efter utbildningen. - Hittills har vår utbildning i BMS systemet varit både komplicerad och resurskrävande då bland annat varje nyrekrytering skapar nya utbildningsbehov, säger Thomas Pehrsson, IT Chef på Landstinget i Blekinge. Med den nya lösningen från Enlight förenklas allt. Vi kan enkelt ge varje individ rätt utbildning vid rätt tidpunkt. Systemets prestanda är hög, dvs. förmågan att klara av många samtidiga användare. Det gör det enkelt för oss att både skapa och vidareutveckla utbildningen samtidigt som vi i systemet enkelt kan följa upp och mäta den allmänna kompetensutvecklingen inom SUSSA. Färdiga utbildningar och system levereras under mars/april. Enlight har tecknat avtalet i samarbete med partnern Learning Place som står för konsulttjänster och utbildning. www.enlight-interactive.com För ytterligare information kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight, 08-597 960 00 Enlight i korthet Enlight är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering. Enlight levererar ett komplett affärssystem för lärande och är störst i Norden på e-learning för hem och skola. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första e-learning företaget som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Enlight finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Belgien, Tyskland och England. Learning Place i korthet Learning Place Kalmar AB utvecklar kundanpassade interaktiva utbildningar. Affärsidén är att hjälpa företagets kunder till en effektivare kompetensutveckling. I nära samarbete med kunderna skapar Learning Place användarvänliga utbildningar och naturliga inlärningssituationer. Learning Place bildades i december -99 och har idag åtta medarbetare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00280/bit0001.pdf