Kvartalsrapport juli - september 2000

KVARTALSRAPPORT JULI - SEPTEMBER 2000 EUROPEISK EXPANSION OCH FRAMGÅNGAR INOM B2B * Verksamheten nu fokuserad på e-learning, med stark utveckling. * Nordens största spelförlag, IQ Pan, förbereds för notering och redovisar positivt resultat för perioden. Läs mer på sidan 5. * Den europeiska expansionen fortsätter med gott resultat. * Fortsatta framgångar på B2B-marknaden - tillväxt över 140 procent. * Kraftfull expansionssatsning med uppbyggnadskostnader ger omsättning på 57,2 MSEK (42,4) och ett resultat före skatt om -19,8 MSEK (-20,3). Koncernen i sammandrag 1 juli 2000 - 30 september 2000 Mkr juli-sep juli-sep juli - juni 2000 1999 1999/2000 Omsättning 57,2 42,4 183,3 Rörelseresultat -20,3 -16,5 -113,6 Resultat före skatt -19,8 -20,3 -128,2 Rörelsemarginal (%) -35,5 -38,9 -62,0 Antal anställda vid periodens utgång 208 133 171 Soliditet (%) 68,0 10,2 68,8 Verksamheten Enlight Interactive (Enlight) är Nordens mest kompletta företagsgrupp inom interaktiva tjänster för lärande - e-learning. Enlight utvecklar egna produkter och tjänster som utnyttjar de möjligheter Internet ger för effektivare lärande, med affärsidén "att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling". Koncernen har tagit ledande positioner inom flera strategiska segment och är etablerad i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Storbritannien och Tyskland. Koncernens kärnverksamhet - e-learning - är uppdelad i två huvudsegment; företagsmarknad (B2B) samt konsumentmarknad. Verksamheten mot B2B- marknaden bedrivs i dotterbolagen TestStation, Infinity Learning, ELD och iLearn, medan dotterbolaget Levande Böcker riktar sig mot konsumentmarknaden. Ökad fokusering på e-learning genom avknoppning av spelverksamheten I syfte att öka fokuseringen på kärnverksamheten och ytterligare öka expansionstakten förbereds för en avyttring av spelverksamheten inom dotterbolaget IQ Pan Interactive (arbetsnamn), genom en separat notering. IQ Pan är Nordens största förlag inom interaktiva spel, och Enlights ägarandel uppgår till 76 procent. IQ Pan behandlas mer utförligt på sidan 5. B2B-marknaden - Stark utveckling, expansionen fortgår enligt plan E-learningverksamheten riktad mot företag (B2B-marknaden) har utvecklats positivt under rapportperioden. Den strategi om en omfattande europeisk expansion utanför Norden som initierades under slutet av förra verksamhetsåret följer plan. Målet är att inom tre år etablera en ledande position på den europeiska marknaden för webbtjänster för lärande. Expansionssatsningen innebär samtidigt betydande uppbyggnadskostnader, vilket belastar periodens resultat. I Enlights strategi för den europeiska expansionen har dotterbolaget TestStation rollen att först gå in i nya geografiska marknader och etablera kontor samt upparbeta kundkontakter. Dessa etableringar tjänar därefter som utgångspunkt för försäljning av koncernens övriga utbud av webbtjänster för lärande. TestStation har på kort tid uppnått stora framgångar, och bolaget är idag Europas ledande aktör inom tjänster för webbaserad kunskapstestning och certifiering, med rikstäckande ramavtal för det Europeiska Datakörkortet ECDL och kontor etablerade i Storbritannien, Tyskland och Holland. Den europeiska närvaron har under rapportperioden förstärkts genom såväl ytterligare kundorders som rekrytering till dotterbolagen. VD har rekryterats till bolagen i Tyskland och Storbritannien, och båda dessa har tillträtt. Koncernens satsningar inom B2B-marknaden har varit fortsatt framgångsrik också på den nordiska marknaden, med ett antal viktiga avtal och allianser. Några exempel är: * Avtal med Centrinity (tidigare First Class Sweden) om att leverera Enlights affärssystem för lärande LMS (Learning Management System), som komplement till produkten FirstClass. * Avtal med BTS om att utveckla ett webbaserat utbildningspaket i företagsekonomi. BTS är ett internationellt utbildningsföretag inom affärsmannaskap och affärssimuleringar. * Avtal med Pliktverket om utveckling av e-learning om mönstring och värnplikt. * Avtal med Pharmacia om utveckling av e-learningstjänst som del i Pharmacias satsning Din Hälsa på Internet. Enlights lösning gör medicinsk information roligare att ta till sig och lättare att förstå. @* Avtal om e-learningtjänst till SPP som del i SPPs kundrelationer i form av en Fondskola på Internet. Konsumentmarknaden - Fortsatt marknadsledande Inom e-learningverksamheten mot konsumentmarknaden, som bedrivs i dotterbolaget Levande Böcker, har nya kunskapsprogram lanserats, bland annat lärospelen Hjärnkontoret och Kannan, båda i samarbete med Sveriges Television. Förberedelser har gjorts för ett antal lanseringar inför julförsäljningen, till exempel Svea Rike 3 och Bygg Flygplan med Mulle Meck. Svea Rike 3 är en uppföljare till tidigare framgångsrika lärospel om nordisk historia. Bygg Flygplan med Mulle Meck är ett nyutvecklat lärospel i tredimensionell miljö, och en vidareutveckling av tidigare lärospel i Mulle Meck-serien vilka hittills sålts i över 100 000 exemplar och tilldelats en rad utmärkelser. Den viktiga skolstartsförsäljningen på den svenska marknaden överträffade föregående års försäljning, och koncernen är fortsatt marknadsledande inom e-learning för konsument (Källa: Gfk). Ingo.se På grund av den uteblivna tillväxten inom e-handel har driftskostnaderna i intressebolaget Ingo.se dragits ner till ett minimum. Planen är att avyttra Ingo.se. Marknad och försäljning Marknadsutveckling E-learningmarknaden har under perioden fått fortsatt stor uppmärksamhet i media, och kännedomen och kunskapen om e-learning bland Enlights potentiella kunder har ökat. Även för koncernens partners inom kursproduktion och konsultverksamhet märks ökad efterfrågan på e-learning relaterade tjänster. Enlight erbjuder ett komplett affärssystem för lärande, vilken innehåller hela kedjan från test, kursadministration, kompetensledning och karriärledning till förändringshantering och lärande för kunder och leverantörer. Idag är det fortfarande få större företag som genomfört kompletta installationer av LMS, inkluderande alla delar. Koncernens försäljning Koncernens försäljning uppgick under perioden till 57,2 MSEK (42,4), en ökning med 35 procent jämfört med motsvarande period föregående verksamhetsår. Försäljningen inom e-learning till det mindre, men snabbt växande och strategiskt viktiga B2B-segmentet, har under perioden utvecklats starkt, med en omsättningsökning överstigande 140 procent jämfört med motsvarande period föregående verksamhetsår. Detta ligger över det mål på en omsättningsökning om 100 procent som koncernen har för verksamhetsåret som helhet. På konsumentmarknaden för e-learning har försäljningen i Sverige utvecklats över plan, medan försäljningen i Finland, Norge och Danmark, till följd av försenade lanseringar, har utvecklats under plan. Omsättningen inom konsumentdelen har därvidlag totalt sett minskat något jämfört med motsvarande period föregående verksamhetsår. Sammantaget har koncernens försäljning inom e-learningverksamheten ökat med 14 procent under perioden. Resultat I och med expansionen i Europa utanför Norden är koncernen för närvarande inne i sin tredje investeringsfas, med betydande uppbyggnadskostnader. De två tidigare investeringsfaserna, vid etablering i Sverige respektive Norden, ledde till marknadsledarskap inom respektive område. Den nuvarande investeringsfasen omfattar såväl verksamhetsåren 1999/2000 som 2000/2001. Koncernens rörelseresultat uppgick under perioden till -20,3 MSEK (-16,5). Resultatet efter skatt uppgick till -19,8 MSEK (-20,3). Förändring i styrelsen Huvudägarna i Enlight har till den ordinarie bolagsstämman den 8 november 2000 föreslagit Gert Schyborger som ny styrelseordförande, och därmed att efterträda Mats Sundström. Gert Schyborger ingår i SAAB ABs koncernledning, och har tidigare varit VD i flera internationella IT-bolag som Philips, CelsiusTech, Ericsson, Nokia och Unisys. Gert Schyborger är också styrelseordförande i de börsnoterade bolagen MSC och Cybercom samt ledamot i styrelsen för Nexus. Likviditet och finansiell ställning Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till - 15,6 MSEK (-18,4). Samgåendet mellan IQ Media och Pan Interactive till IQ Pan Interactive innebar en konsolidering av Pan Interactive och därmed ingående lån uppgående till 45,0 MSEK. Detta, tillsammans med tillhörande kortfristig finansiering, utgör i huvudsak förändringen av rörelsekapitalet på -66,0 MSEK (6,4). Likvida medel vid periodens slut uppgick till 128,2 MSEK (7,3). Koncernens egna kapital uppgick till 241,9 MSEK (15,9). Soliditeten uppgick till 68,0 procent (10,2). Koncernens räntebärande skulder uppgick till 46,7 MSEK (39,0). Investeringar Periodens investeringar uppgår till 11,7 MSEK (3,4). Investeringarna har framför allt gjorts i utvecklingen av nya produkter. Personal Antalet anställda i koncernen per den 30 september 2000 var 208 (133), varav 166 (108) i Sverige. Ökningen av antalet anställda under perioden var 37, och framför allt hänförlig till satsningen på e-learning inom B2B- området samt till sammanslagningen av IQ Media och Pan Interactive. Vid periodens slut uppgick antalet anställda inom e-learningverksamheten till 136 personer, och antalet anställda inom IQ Pan var 48. Moderbolaget Moderbolagets intäkter uppgick till 0,4 MSEK (0,5). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3,0 MSEK (-4,6). Kommande informationstillfälle Delårsrapport juli - december 2000 publiceras 19 februari 2001. Stockholm den 8 november 2000 ENLIGHT INTERACTIVE AB (PUBL) Urban Doverholt Verkställande direktör Föreliggande rapport har inte granskats av bolagets revisorer. För ytterligare information, vänligen kontakta: Urban Doverholt, VD urban.doverholt@enlight-interactive.com 08-597 961 50 Enlight Interactive AB Dalagatan 7 111 23 Stockholm IQ Pan - expanderar internationellt och förbereds för avyttring * Nordens största e-underhållningsaktör IQ Pan skapas genom fusionen mellan redan marknadsledande IQ Media och Pan Interactive. Integrationen klar. * IQ Pan förbereds för avyttring från Enlight, i syfte att renodla respektive verksamheter. * Omsättningen under perioden uppgick till 31,7 MSEK och resultatet efter skatt till 0,1 MSEK. * Order på 10 MSEK från Tyskland, den största tyska order som erhållits av ett svenskt spelföretag. * Ägarandelen i utvecklingsstudion i London utökas till 65 procent. Sammanslagning av IQ Media och KFs spelförlag Pan Interactive till IQ Pan Interactive (arbetsnamn) genomfördes i augusti 2000. Enlights ägarandel i IQ Pan uppgår till 76 procent. En gemensam budget har lagts, samlokalisering och flytt av verksamheter har skett och en gemensam organisation har fastställts, med resultat att bolagen redan idag är fullt integrerade. IQ Pan är Nordens största interaktiva underhållningsförlag. I takt med att alltfler marknadskanaler öppnar sig väntas marknaden för internationellt gångbara interaktiva underhållningstjänster av den typ som marknadsförs av IQ Pan att öka kraftigt. Rättigheter och utveckling IQ Pan har en utpräglat internationell rättighetsportfölj. Baserat på dessa rättigheter sker, i regi av egna producenter bland annat vid IQ Pans utvecklingsbolag i London och Hollywood, utveckling av interaktiva underhållningstjänster för CD-ROM Internet, och mobilt Internet. Därefter säljs licenser för andra kanaler såsom interaktiv TV, TV, film, böcker och leksaker. Exempel på internationella interaktiva rättigheter som innehas är Douglas Adams verk Liftarens guide till galaxen, Intergalactic Bounty Hunter, Star Trek-produktioner (utanför USA), samt flera produktioner som bygger på Astrid Lindgrens böcker och karaktärer. Under perioden har IQ Pans ägande i utvecklingsstudion PanH2G2 Ltd. i London utökats från 49 procent till 65 procent. Bolaget utvecklar bland annat datorspelet Liftarens guide till galaxen. IQ Pan har även ett utvecklingsbolag tillsammans med bolaget Creative Capers i Hollywood som bland annat utvecklar datorspelet Intergalactic Bounty Hunter. Distributionsavtal har slutits med Strategy First för den amerikanska marknaden samt med Koch Media för Tyskland, Österrike, Schweiz och UK. Försäljning IQ Pans försäljning under perioden uppgick till 31,7 MSEK, och bolaget är enligt Gfk den största aktören i Sverige. Bolaget har under perioden erhållit en order på 10 MSEK från Koch Media i Tyskland, i konsumentledet värd cirka 33 MSEK, för produktionen the Fallen (Star Trek: Deep Space Nine). Försäljningen av denna produktion, och dess två uppföljare, fortsätter i övriga världen utanför USA. Den internationella försäljningen utanför Norden växer snabbt. Redan idag har licenser för bolagets rättigheter sålts via bolagets internationella nätverk till 18 länder, däribland Tyskland, Kina, Korea, Japan, UK, Frankrike och USA. Resultat Rörelseresultatet för IQ Pan uppgick under perioden till 1,1 MSEK. Resultatet efter skatt uppgick till 0,1 MSEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00120/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00120/bit0002.pdf Hela rapporten