Enlight säljer Levande Böcker och Pan Interactive till KF Media

Enlight säljer Levande Böcker och Pan Interactive till KF Media Enlight blir renodlat e-learning företag och störst i Europa på webbaserad test och certifiering Enlight har under det senaste året arbetat med en renodling mot webbaserat lärande. Renodlingen slutförs nu genom en försäljning av Enlights dotterbolag Levande Böcker och Pan Interactive till KF Media. Levande Böcker är Nordens största förlag inom lärospel för hem och skola. Pan Interactive är ett av Nordens största förlag och distributör av interaktiva spel. Försäljningen av Levande Böcker och Pan Interactive är ett resultat av Enlights renodling mot webbaserade lösningar för kvalititetssäkrat lärande. Enlight är redan idag Europas ledande aktör inom området och kommer under den kommande tolvmånadersperioden att genomföra över två miljon tester i nio länder och på tolv språk. Genom renodling kan Enlight fullt ut satsa på att följa upp de framgångar som bolaget rönt bland annat i Storbritannien och Tyskland. - Nu kan vi med full kraft satsa på den snabbt växande marknaden för webbaserat lärande inom företag och organisationer. Vår internationella etablering går bra med stärkta marknadspositioner. Under mars månad visade tre av fyra utländska dotterbolag positivt kassaflöde och jag räknar med att hela Enlight visar ett positivt kassaflöde före 2001 års utgång, säger Urban Doverholt VD på Enlight AB. Affären innebär att Enlight har tecknat avtal med KF Media om försäljning av samtliga aktier i det helägda dotterbolaget Levande Böcker samt Enlights innehav om 76 % i Pan Interactive, vars resterande aktier redan idag ägs av KF Media. Försäljningen omfattar verksamheterna inom Enlight riktade mot konsumentmarknaden i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt utvecklingsbolag i London och Hollywood. Affären innebär att KF Media övertar skulder uppgående till ca 75 MSEK samt övertar pantsatta medel vilket ökar Enlights tillgängliga likviditet med 14 MSEK. Vid avyttringen skriver Enlight av fordringar och andra tillgångar om sammanlagt cirka 127 MSEK, vilket ger en resultateffekt om -112 MSEK. KF Media etablerar genom förvärvet ett nytt strategiskt affärsområde; interaktiva medier inom underhållning och lärande. Förvärvet ingår i en strategi att utveckla en bredare svensk mediakoncern inom tryckta och interaktiva medier. - Vi skapar genom förvärvet en plattform för vidare expansion. Bolagen är ledande i Norden inom sina områden och KF Media får nu väsentliga positioner inom interaktiva medier och inom lärande som vi tidigare inte haft, säger Börje Fors, VD KF Media. www.enlight.net För ytterligare information vänligen kontakta: Urban Doverholt, koncernchef, Enlight, +46 8-597 960 00 Börje Fors, VD KF Media, +46 0708-282599 Enlight i korthet Enlight är Europas ledande bolag inom webbaserad test och certifiering. Enlight levererar ett komplett affärssystem för lärande. Affärsidén är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling. Bolaget var det första e-learning företaget som börsnoterades i Europa inom den snabbväxande marknaden för interaktivt lärande. Enlight finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Belgien, Tyskland och England. KF Media i korthet KF Media AB, dotterkoncern till KF, har tre verksamhetsområden: bokhandel, bokförlag och tidningar. Akademibokhandelsgruppen AB driver 50 butiker i Sverige. Inom förlagsgruppen P.A. Norstedt och Söner AB ryms ledande förlag som Norstedts Förlag, Bokförlaget Prisma, Rabén & Sjögren Bokförlag och Norstedts Ordbok, samt andelar i bokklubbar som t ex Månadens Bok, Barnens Bokklubb och Böckernas klubb. KF Media äger 50% av BOL Nordic(bokus.com) tillsammans med Bertelsmann. Tidningsverksamheten består av AB Tidningen VI och KF Tidningsförlag. Koncernen omsätter 1,2 miljarder kronor och har 800 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/15/20010515BIT00100/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/15/20010515BIT00100/bit0002.pdf