Ny VD i Enlight International AB.

Vice VD Erik Hult tar över som ny VD.

I förbindelse med avyttringen av KPS-verksamheten till tyska datango AG, genomförs ett VD-byte i Enlight International AB. Styrelsen i Enlight International AB har i dag utsett Erik Hult till ny verkställande direktör. Han övertar efter Øyvind Lundgreen, som har varit VD sedan 2004. Lundgreen lämnar Enlight och kommer framöver bidra till en lyckad integrering av KPS-verksamheten med datango AG.

Lars Ahlberg, Styrelseordförande i Enlight International AB kommenterar: ”Det är glädjande att få Erik på plats som ny VD. Erik har ingående kunskap och kompetens om test- och certifieringsmarknaden, och har varit ansvarig för detta verksamhetsområde i Enlight sedan 2004. Med sin bakgrund kommer Erik ta ansvar för att det nya Enlight International blir ett lönsamt och mer fokuserat bolag.”

Erik Hult har en mångårig, internationell karriär i IT-branchen bakom sig. Innan Erik startade på Enlight i 2004, var han VD för BMC Software i Skandinavien, och baserad i Köpenhamn i flera år. Erik har också många års erfarenhet från olika chefspositioner inom bl.a. Computer Associates, och mer än 25 års erfarenhet från mjukvarubranchen.

Erik Hult, ny VD på Enlight ser positivt på framtiden: ”Genom försäljningen av KPS till datango får vi en ny och reell möjlighet till att bli ett lönsamt bolag. För 2007 räknar vi med att nå lönsamhet för Enlight International, med undantag för omstruktureringskostnader. För 2008 planerar vi med lönsamhet och ett positivt kassaflöde. Jag ser positivt på möjligheterna och potensialen framöver, och mitt fokus kommer vara att säkra att våra kunder och partners får ett samarbete med en säker och lönsam affärspartner. Vår ambition är klar; vi vill leverera världens bästa certifieringslösningar.”