Tyska datango fullföljer förvärvet av Enlights Knowledge and Performance verksamhet

Report this content

Enlight International AB (publ) och datango AG (privat) har signerat ett slutligt avtal som innebär att datango köper Enlights Knowledge and Performance Solution (KPS) verksamhet.

datango förvärvar alla aktier i Enlight AS och Enlight Holding BV, de operativa verksamheterna som ägs av Enlight AB. Som följd av detta tar datango över ägarskapet av Enlights hela KPS-verksamhet, inklusive teknologi, kunder och partnerskap, samt personal inom utveckling, försäljning, support och konsulting i USA, Storbritannien och Norge. Enlights KPS-verksamhet har varit ett av Enlights tre affärsområden inom kunskapssäkring och utgjort ca 50% av Enlights totala intäkter.

Transaktionen genomförs till ett värde som överensstämmer med det relativa marknadsvärdet av KPS-verksamheten i förhållande till det aktuella handelspriset för aktier i Enlight International AB. Köpeskillingen består av flera fasta betalningar, plus en rörlig del.

Som en del av transaktionen behåller Enlight International AB (listat för aktiehandel på First North), genom ägarskapet av Enlight AB (den operativa verksamheten), fullt ägarskap och full kontroll över Enlights ECDL/ICDL och Certification Management affärsområden, och kommer att fortsätta leverera marknadsledande lösningar inom dessa två områden. Intäkterna från datangos förvärv av KPS-verksamheten kommer att ge Enlight AB en signifikant starkare finansiell position och bättre förutsättningar för fortsatta framgångar inom ECDL/ICDL och Certification Management.