Delårsrapoport januari-mars 2020

Likviditetssituationen

Enrad befinner sig i en tillväxtfas som i takt med försäljningsökningen binder allt mer kapital i komponentlager, tillverkningen och kundfordringar. För att lösa kapitalbindningsproblematiken har bolaget en checkräkningskredit, vid periodens slut fanns 1 000 Tkr i outnyttjad checkkredit. Därutöver tillämpas fakturabelåning via huvudägaren Weland Stål AB som vid periodslut uppgick till 0 Tkr.

Sammanfattning av rapportperioden 1 januari – 31 mars 2020

Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 4 076 (4 220) Tkr

• Rörelseresultat före avskrivningar och finansiella poster uppgick till -1 434 (-1 280) Tkr

• Rörelseresultat efter avskrivningar och finansiella poster uppgick till -1 759 (-1 628) Tkr
  • Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 12 919 (8 369) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,15 (-0,23) kr
  • Soliditeten uppgick till 71 % (49 %)

I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år

Väsentliga händelser under perioden

• Anställer försäljningsansvarig och siktar mot att utöka den nordiska marknaden.

• Styrelsen föreslår Jens Helgesson som ny styrelseledamot. Peter Johansson avböjer omval.

• Korttidspermitterar produktionsavdelningen.

• Samlingsorder från ABK på 1,6 Mkr - avbryter korttidspermitteringar.

VD-kommentar

Kära aktieägare,

Som för många företag har årets första kvartal till stor del kantats av Covid-19 och dess effekter. Både människor och företag har drabbats allvarligt vilket inneburit en intensiv tid för oss på Enrad. Det omedelbara som påverkade verksamheten var materialbrist från leverantörer vilket gjorde att vi fick problem att leverera i tid. Även orderingången mattades av relativt omgående. Sammantaget gör det att vi inte riktigt når upp till den omsättning vi tänkt oss i Q1.

Vi är dock försiktigt positiva. En samlingsorder från ABK på 1,6 Mkr visar vilket intresse det finns för Enrad, även i kristider. Vi har flera spännande dialoger med välkända aktörer som är intresserade av våra produkter, men besluten som krävs är av naturliga skäl just nu på paus.

Den inledande materialbristen är till stora delar löst och vi kommer att kunna leverera enligt plan fram till juli. Med ordern från ABK har vi släppt permitteringarna av personalen på produktionsavdelningen. Samtliga medarbetare arbetar nu på heltid. Det känns riktigt bra att ha alla på plats och kunna fokusera fullt på arbetet som ligger framför oss.

Men Covid-19 har även öppnat nya möjligheter. Under kvartalet har vi lanserat en kortare distansutbildning om regelverken för projektering och installation av naturliga köldmedier. Utbildningen har attraherat välkända företag och gett oss en utmärkt chans att utbilda branschen inom gällande regelverk och hjälpa företag i sitt miljöarbete. Mottagandet har varit positivt och vi kommer därför fortsätta erbjuda utbildningarna.

Enrads lönsamhet fortsätter att ligga högt på vår prioriteringslista. Marginalen har förbättrats men är något lägre än planerat då en stor del av försäljningen under kvartalet kommit från grossister. Vi har sedan tidigare höjt priserna mot våra grossister, men de börjar att gälla först från och med april,varför de positiva effekterna från höjningen förskjutits något. Vi har fler andra produktförbättringar som kommer bidra till fortsatt ökad lönsamhet. Ett par av dessa ska testas och verifieras under maj och juni och kan förhoppningsvis börja ge utfall i Q3. Vi investerar mycket pengar i personal/kompetens för framtiden. Jämför vi med perioden förra året så har vi nästan klarat av denna satsning utan att belasta resultatet i samma proportion.

Vad gäller produktutveckling så fortsätter provkörningarna av vårt nya styr- och regleringssystem enligt plan. Vi räknar med att systemet ska vara implementerat under kvartal tre 2020. Samtidigt pågår ett projekt med ett nytt program för att dimensionera våra aggregat online. Vi har ytterligare ett projekt igång där vi bygger om vår provanläggning så att vi kan prestandamäta allt vi gör med fast installerad utrustning. Båda projekten ska vara klara under Q2.

Försäljningsarbetet har varit avvaktande en tid då vi har fokuserat på mycket arbete inom organisation och produktion. Med Thomas Palmroos som ny försäljningsansvarig ser vi nu möjligheten att få igång säljarbetet ordentligt. Men det har varit, och är, fortfarande begränsade möjligheter för besök hos många kunder på grund av Covid-19. Med hans erfarenhet från finska marknaden har vi fått möjlighet att besöka flera finska grossister och presentera oss. I planen ligger även att besöka en VVS-mässa i Finland under hösten. Utöver Sverige och Finland så pågår nu även planering för besök i Danmark, förutsatt att vi inte stoppas av Covid-19.

Sist men inte minst. Enrads medarbetare har under den här tiden visat på en fantastisk kämparglöd och lojalitet. Vi ser den här perioden som en möjlighet att komma ut starkare på andra sidan och göra kvartal två till något riktigt bra.

Andreas Bäckäng

Enrad är en av Sveriges ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som drivs av naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.