Delårsrapport januari-mars 2019

Likviditetssituationen

Enrad befinner sig i en tillväxtfas som i takt med försäljningsökningen binder allt mer kapital i komponentlager, tillverkningen och kundfordringar. För att lösa kapitalbindningsproblematiken har bolaget en checkräkningskredit, vid periodens slut fanns 475 Tkr i outnyttjad checkkredit. Därutöver tillämpas fakturabelåning via huvudägaren Weland Stål AB som vid periodslut uppgick till 2 766 Tkr.

Enrad AB och Weland Stål AB har träffat en överenskommelse med syftet att säkra tillgång till likviditet och därmed fortsatt drift under 2019. Överenskommelse ger Enrad AB möjlighet att vid behov ta upp lån för att lösa kapitalbehov. Per 190418 är likviditetssituationen följande, 617 Tkr outnyttjad checkkredit, fakturabelåning 3 619 Tkr.

Sammanfattning av rapportperioden 1 januari – 31 mars 2019

I parentes nedan beskrivs motsvarande period föregående år.

•  Nettoomsättningen för de första tre månaderna uppgick till 4 220 (1 269) Tkr
  •  Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 628 (-1 791) Tkr
  •  Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 8 369 (10 743) Tkr
  •  Periodens resultat per aktie uppgick till -0,23 (-0,34) kr
  •  Soliditeten uppgick till 49 % (73 %)

Väsentliga händelser under perioden

•  Samlingsorder ABK, 700 Tkr
  •  Ulf Herder och Mats Jernsand väljs till nya ledamöter i styrelsen. Carl-Johan Ahl och Frank Hallberg lämnar styrelsen.
  •  Ordrar från ABK och Francks Kylindustri, 600 Tkr

•  Ny samlingsorder från ABK, 700 Tkr
  •  Ordrar från TF-service och Caverion Sverige, 1,5 Mkr
  •  Lennart Rolfsman föreslås som styrelseledamot

VD-kommentar

Kära aktieägare,

Q1 2019 har gett en bra start på året. Omsättningen för Q1 2019 uppgick till 4,2 Mkr jämfört med 1,2 Mkr under samma period förra året. Omsättningsmässigt har vi haft en stark start på året som vi kan vara mycket nöjda med. Med de 3,9 Mkr vi hittills har för leverans under Q2, innebär det att vi redan är förbi 2018 års totala omsättning på 7,3 Mkr.

Vi har arbetat hårt för att säkerställa en stark tillväxt, något vi lyckats med. Ordrarna från vår norska grossist ABK fortsätter och den senaste tiden har allt fler svenska ordrar börjat komma in vilket är väldigt positivt. Det är tydligt att den svenska marknaden är medveten och aktiv i den pågående omställningen till f-gasfria energilösningar. Fler företag förstår hur fluorerade växthusgaser påverkar miljön och vi är stolta över att kunna erbjuda ett miljövänligt alternativ för framtida generationer.

Med en stark tillväxt kommer vi att fokusera ännu mer på lönsamhet framöver. Större delen av försäljningen under Q1 har gått till norska marknaden där vi har ettåriga prisavtal. Kalkylerna som har legat till grund för 2018 års priser, har inneburit något sämre marginaler vilket syns i resultatet för Q1.

För att säkerställa bättre marginaler framöver har vi uppdaterat vår prissättning och prisnivå mot grossister och kunder. Prisjusteringen kommer att märkas först under Q2 vilket gör att Q1 fortfarande haltar vad gäller lönsamhet.

Som ni vet har vi tidigare lidit av bemanningsproblem, och vi har blivit av med några medarbetare under hösten och vintern på grund av sjukdomar och flytt. Det är tufft att växa snabbt och alla anställda i ett sådant läge är nyckelpersoner man vill behålla. Att behöva söka nya medarbetare i det läget är ingen önskvärd situation. Vi har efter en tids sökande lyckats fylla våra luckor med nya medarbetare som dessutom har kylteknisk bakgrund. Det saknas kyltekniker i hela branschen så det är mycket glädjande att vi kan attrahera kompetent branschfolk som vill vara med och bidra till en bättre miljö.

Styrelsen har samtidigt stärkts upp med Ulf Herder och Mats Jernsand som kommer att tillföra värdefull erfarenhet och kompetens till Enrad. Sammanfattningsvis har Q1 inneburit ett struktureringsarbete både i styrelse, marknad och personal för att framöver kunna skapa en bättre lönsamhet för Enrad och för er aktieägare.

Andreas Bäckäng

Kort om Enrad
Enrads affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja miljövänliga och energieffektiva energilösningar. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter.

Taggar: