Delårsrapport januari-mars 2022

Sammanfattning av rapportperioden 1 januari – 31 mars 2022

• Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 5 006 (4 175) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -793 (-1 298) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -1 165 (-1 469) Tkr
  • Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 10 734 (10 127) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,06 (-0,09) kr
  • Soliditeten uppgick till 30 % (63 %)

I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år

Väsentliga händelser under perioden

• Får order från Teknisk Fastighetsservice AB på cirka 1,6 MSEK
  • Genomför riktad emission av konvertibler om 15 MSEK

• Ändringar i Enrads styrelse, Ulf Herder och Mats Jernsand avböjer omval. Andreas Bäckäng och Jörgen Rogstam väljs in som nya ledamöter.

Likviditetssituationen

Problemen med långa och osäkra leveranstider på material, särskilt elektronikkomponenter förväntas fortgå. Det ställer krav på säkerhetslager på nivåer högre än normalt för att säkra tillgång på komponenter för att undvika stopp i produktion och leveransförmåga. Problemen med långa leveranstider väntas pågå under 2022, vilket innebär att bundet kapital i lager fortsatt kommer vara högt. Detta i kombination med den fortsatt planerad expansionen av verksamheten kräver mer rörelsekapital än normalt. Under kvartalet har ett riktat konvertibelt lån om 15 MSEK tagits upp från huvudägaren Weland Stål AB. Vid utgången av kvartal 1 har fakturor belånats till ett belopp om 5 426 tkr. Styrelsen bedömer att kapitalbehovet därmed är säkrat för fortsatt drift men följer och analyserar behovet löpande och utvärderar olika till buds stående alternativ för Enrads bästa.

Kära aktieägare,

Första kvartalet 2022 har gett Enrad en bra start på året trots fortsatta utmaningar med sena leveranser och brist på material. Vi lämnar Q1 med en ökad omsättning på cirka 20 procent jämfört med samma period i fjol.

Även om vi hade önskat ännu starkare tillväxt har det varit svårt att producera och leverera i önskvärd takt då många av våra leverantörer fortfarande har väldigt långa ledtider. Vi bevakar kontinuerligt omvärldsläget men det finns risk att kriget i Ukraina och de nuvarande nedstängningarna i Kina förvärrar situationen ytterligare.

Kvartalets resultat jämfört med samma period föregående år förbättras något, men det krävs ännu större insatser för att vi ska nå hela vägen. För att höja marginalerna på våra produkter behöver vi kontinuerligt höja priserna och på så sätt kompensera för leverantörernas prishöjningar. Men det är ett utmanande arbete då den ökade inflationen slår hårt mot marginalerna. Just nu utvärderar vi flera olika komponenter för att sänka kostnaderna samtidigt som vi inte vill riskera att sänka kvaliteten på våra produkter. Att hitta rätt komponenter till rätt pris tar tid då de behöver testas och verifieras under längre perioder.

De satsningar vi gjort på sälj och marknad under det senaste året har lagt en god grund för fortsatt tillväxt. Ny webbplats och grafisk profil samt eget beräkningsprogram och fler säljresurser har gett resultat. Under Q1 har vi dessutom intensifierat arbetet och lanserat 1,5 grader - en podd om hållbar kyla och värme. Podden har på kort tid visat sig vara ett utmärkt sätt att utbilda branschen, skapa goda relationer med branschexperter och göra oss till talespersoner i branschen. Samtidigt har vi hållit ett stort antal företagsutbildningar om naturliga köldmedier. Intresset för naturliga köldmedier har aldrig varit större och det märks verkligen att många ser Enrad som en av ledarna på området. Den platsen ska vi stärka ytterligare.

För att säkerställa att vi fortsätter profilera oss och syns i rätt sammanhang kommer vi att delta på flera viktiga mässor det närmaste. Nyligen besökte vi Nordbygg, vi kommer även att delta på Nordic Sustainability Expo och under våren och sommaren blir det fler besök på mässor, både nationell och internationellt.

Intresset för Enrad och de produkter vi erbjuder har under kvartalet varit större än någonsin. Vi har enligt vårt synsätt några av branschen bästa kyl- och värmeaggregat i vårt segment. Det kombinerat med ännu starkare arbete på sälj och marknad innebär att vi ser goda möjligheter att konvertera intresse till affärer.

Tack för att ni fortsätter stötta oss på vår tillväxtresa.

Enrad är en av Sveriges ledande tillverkare av kyl- och värmeanläggningar som använder naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.