Delårsrapport januari-mars 2023

Sammanfattning av rapportperioden 1 januari – 31 mars 2023

• Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 4 909 (5 006) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -709 (-793) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -1 058 (-1 165) Tkr
  • Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 22 138 (10 734) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) kr
  • Soliditeten uppgick till 84 % (30 %)

I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år

Väsentliga händelser under perioden

• Enrad säger upp och omförhandlar avtalet med sin norska grossist

• Inga väsentliga händelser

Likviditetssituationen

Problemen med långa och osäkra leveranstider på material består med de osäkerheter som fortsatt föreligger i världen. Det ställer krav på säkerhetslager med högre lagernivåer än normalt för att säkra tillgång till komponenter för att undvika stopp i produktion och leveransförmåga. Problemen med långa leveranstider väntas fortgå under resterande delen av året men har succesivt förbättrats något. Det innebär dock att kapital bundet i lager fortsatt är högre än normalt. Vid utgången av kvartal 1 uppgår fortsatt kapital bundet i lager och kundfordringar till ca 16 MSEK. Rörelsekapital vid kvartalets slut uppgick till ca 0.6 MSEK. Överenskommelse har träffats med Weland Stål AB att belåna kundfakturor och materiallager för att säkra rörelsekapital.

Vid utgången av kvartal 1 har vare sig kundfakturor eller materiallager belånats, varför möjligheten till belåning är outnyttjad. Styrelsen följer och analyserar kapitalbehovet löpande och utvärderar olika alternativ för att säkra rörelsekapital för bolaget men bedömer att förutsättningar finns för fortsatt drift under hela 2023 utan kapitaltillskott.

Kära aktieägare,

Starten på året blev inte så stark som förutspått. Kvartalets omsättning och resultat ligger i nivå med fjolårets vilket vi så klart inte är nöjda med. Men ser vi specifikt till försäljningen i Sverige så har den ökat kraftigt under hela hösten och trenden håller i sig.

Tyvärr påverkas omsättningen och resultatet mycket av att försäljningen på den norska marknaden backat från 5 MSEK till 1,5 MSEK. Antalet förfrågningar från norska företag och organisationer är som vi förstått det många, men ordrarna har uteblivit. ABK Qviller har varit en nära och viktig samarbetspartner för oss genom åren men då många nya konkurrenter tillkommit som säljer utan grossister eller återförsäljare har marknaden förändrats. Vi utvärderar nu samarbetet för att se vilka möjligheter vi har framåt. Vårt nuvarande avtal med ABK Qviller löper ut sista september 2023.

Norge är världens mest mogna marknad när det kommer till naturliga köldmedier och det är därför rimligt att vi åtminstone bör kunna bibehålla tidigare omsättning. Med omsättningen vi tidigare haft i Norge och den ökade omsättning vi har idag i Sverige hade vi haft svarta siffror att presentera i rapporten du nu läser. Att få upp försäljningen på den norska marknaden kommer med andra ord att vara en av våra högsta prioriteter 2023.

Något annat som fortsätter att vara högprioriterat är att utbilda marknaden om naturliga köldmedier och allt kring det ämnet. Kännedomen om Enrad växer kraftigt varje dag. Det märks bland annat då vår podd 1,5 grader används som utbildningsmaterial av såväl företag som yrkeshögskolor och att vi får intervjuförfrågningar från media. Kunskapstörsten i branschen verkar vara omättlig och vi får dagligen frågor om allt från riskanalyser till hur man installerar anläggningar som använder naturliga köldmedier. Den typen av frågor har vi tidigare besvarat genom våra företagsutbildningar. Men i takt med att intresset blir större behöver vi skala upp arbetet. Därför kommer vi under Q2 arbeta fram ett digitalt utbildningsprogram för installatörer och konsulter. Utbildningsprogrammet ska täcka de stora kunskapsluckor som fortfarande finns i branschen och som gör att omställningen till naturliga köldmedier går för långsamt. Därför kommer vårt digitala utbildningsprogram att vara en viktig satsning under 2023 som framför allt ska stötta vår försäljning men också göra vårt varumärke ännu starkare.

Som jag nämnt i tidigare rapporter händer det väldigt mycket i vår bransch just nu. De kommande åren ser ut att bli omvälvande tack vare EU:s omfattande miljöregleringar. Uppdateringen av f-gasförordningen är i slutfas och väntas bli klar i maj. PFAS-förbudet är under utredning och med tanke på att syntetiska köldmedier står för över femtio procent av världens utsläpp av PFAS tyder mycket på ett förbud av syntetiska köldmedier. Vår bransch kan inte motarbeta omställningen längre och kommer tvingas att anpassa sig. Som alltid tar det ett några år innan förändringarna träder i kraft men när de gör det finns det inget annat alternativ än naturliga köldmedier.

Ge aldrig upp, uthållighet och mod kommer att ge resultat. Tack för att ni fortsätter stötta oss på vår tillväxtresa.

Andreas Bäckäng, vd, Enrad

Enrad är en av Europas ledande tillverkare av kyl- och värmeanläggningar som använder naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.