Delårsrapport januari-september 2023

Sammanfattning av rapportperioden 1 juli – 30 september 2023

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 3 597 (3 925) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -570 (-1 107) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -1 135 (-1 577) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,05 (-0,09) kr

I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år

Sammanfattning av rapportperioden 1 januari – 30 september 2023

• Nettoomsättningen för de första nio månaderna uppgick till 10 971 (13 404) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -3 302 (-2 807) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -4 570 (-4 131) Tkr
  • Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 18 626 (7 768) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,19 (-0,23) kr
  • Soliditeten uppgick till 58 % (30 %)

I parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år

Väsentliga händelser under perioden

• Enrad startar norskt bolag

• Enrad gör drömrekryteringar till sitt norska bolag
  • Enrad får två ordrar på sammanlagt 2,8 MSEK

Likviditetssituationen

Vi ser en förbättring gällande de långa och osäkra leveranstiderna på material, vilket medför en stabilare produktionstakt av våra produkter. Intresset för våra produkter har ökat vilket medfört att vi byggt upp vårt färdigställandelager mer än normalt för att säkra tillgång produkter och komponenter och för att undvika stopp i produktion och leveransförmåga. Detta innebär dock att kapital bundet i lager fortsatt är högre än normalt.
Vid utgången av kvartal 3 uppgår fortsatt kapital bundet i lager och kundfordringar till ca 22 MSEK (13 MSEK). Kassa vid kvartalets slut uppgick till ca 0.4 MSEK (4 MSEK). Överenskommelse har träffats med Weland Stål AB att belåna kundfakturor och materiallager för att säkra rörelsekapital.

Vid utgången av kvartal 3 har materiallagret belånats med 6 MSEK. Möjligheten till belåning är fortsatt möjlig. Styrelsen följer och analyserar kapitalbehovet löpande och utvärderar olika alternativ för att säkra rörelsekapital för bolaget men bedömer att förutsättningar finns för fortsatt drift under hela 2023 utan kapitaltillskott. Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 58 %, att jämföras med 30% vid motsvarande tid i fjol

Kära aktieägare, vi på Enrad har i många år kämpat för en viktig förändring i vår bransch: Att syntetiska köldmedier ska förbjudas till förmån för användningen av naturliga köldmedier. Många är rapporterna där jag skrivit att en förändring ligger runt hörnet. Det har tagit längre tid än jag trodde att det skulle göra men jag vågar ändå säga att vi nu ser förändringar på riktigt.

Alla beslut har ännu inte helt klubbats igenom men de är så pass nära att de redan påverkat vår bransch och vi ser redan positiva effekter i vår tillväxt. Det som skett är att EU har tagit ett preliminärt beslut om att skärpa f-gasförordningen ytterligare vilket tvingar fler att snabbare ställa om till naturliga köldmedier. Dessutom har rapporteringskraven blivit tuffare när det gäller företags klimatpåverkan. Lägger vi därtill på förslaget om förbud av PFAS som nu utreds av ECHA (European Chemical Agency) så pekar allt på en snabb omställning till naturliga köldmedier. De stora drakarna i vår bransch kämpar emot den här förändringen men får allt svårare att skjuta upp besluten.

Allt detta märks på marknaden där många större bolag snabbt agerar och det vi ser är att fler kräver naturliga köldmedier tack vare de regleringar jag nämnt ovan. De här förändringarna kommer att påverka oss mycket positivt framöver och är det vi jobbat för i många år.

De nämnda regleringarna hann inte påverka oss i Q3 och kvartalet som helhet nådde därför inte den omsättning och det resultat vi önskat, men vi har ett stort lager av maskiner redo för leverans under Q4 så vi klarar en större försäljningsökning.

Ser vi till den norska marknaden så kommer förfrågningar in löpande trots att vi inte marknadsfört oss där ännu. Detta bådar gott när vi i januari 2024 har vårt norska team på plats, då hoppas vi kunna få igång försäljningen snabbt.

Även den svenska marknaden går bra. Den allmänna synen på de mässor vi besökt under hösten är att Enrad ligger i framkant och många är imponerade över vår resa. Branschkollegor lyfter att propan växer allt mer och att vi på Enrad är en av ledarna inom det segmentet. Vi satsar nu ännu mer på vår marknadsföring tack vare den positiva feedback vi får.

Förhoppningen är att vi ska få utväxling på de förfrågningar vi har och att vi kan avsluta starkt i Q4 och förhoppningsvis fortsätta samma momentum under 2024. Som jag skrivit många gånger innan, ge aldrig upp, uthållighet och mod kommer att ge resultat. Tack för att ni fortsätter stötta oss på vår tillväxtresa.

Enrad är en av Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.