Enrad AB får två ordrar på totalt 4,7 MSEK

Enrad AB (publ) fortsätter att fylla på orderboken med stora affärer, den här gången från den svenska marknaden. Ordrarna gäller två projekt från Bravida och Francks Kylindustri AB till ett totalt värde av 4,7 MSEK. Båda ordrarna levereras under Q2

Vi ökade omsättningen i Q1 med närmare 50 % och de senaste två veckorna har vi fått in 10 MSEK i ordrar. Vi förtjänar affärerna och mer där till efter många år av hårt och konsekvent arbete. Som jag sagt i de senaste rapporterna så märks det att omställningen till naturliga köldmedier verkligen är igång. Det som påverkar mest är den uppdaterade f-gasförordningen som trädde i kraft den 11 mars och regleringarna av PFAS som ligger runt hörnet. Vi har väntat länge på den här omställningen och hoppas att den håller i sig trots konjunkturen och världsläget, säger Andreas Bäckäng, vd, Enrad.

Enrad kommunicerade den 25 april två ordrar på 5,3 MSEK från sitt norska bolag, Enrad AS. Tillsammans med de här ordrarna på 4,7 MSEK har man alltså fått in totalt 10 MSEK i ordervärde på bara två veckor. Enrads totala omsättning för 2023 var 29,6 MSEK.

Enrad är en av Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.