Enrad får order från Teknisk Fastighetsservice AB på cirka 1,6 MSEK

Enrad AB (publ) har idag fått en order från Teknisk Fastighetsservice AB. Ordern gäller serverkyla och komfortkyla till SCA:s nya massafabrik vid Ortvikens industrianläggning. Modulaggregaten beräknas installeras någon gång under våren eller sommaren 2022.

– SCA satsar verkligen på klimat och miljö. I den här typen av upphandlingar presenteras ofta många olika lösningar, bland andra de som har lågt pris men är skadliga för miljön. SCA valde utan tvekan våra miljövänliga och energieffektiva aggregat, vilket känns väldigt bra. Både SCA och Teknisk Fastighetsservice tar aktiv ställning i miljö- och klimatfrågan, något vi ser att allt fler företag gör, säger Andreas Bäckäng, vd, Enrad.

På Ortvikens industrianläggning investeras 1,45 miljarder i byggandet av SCA:s nya massafabrik. Anläggningen kommer att stå klar 2023 och innebär en produktionsökning från 90 000 ton till 300 000 ton.

– Vi är väldigt glada att få leverera till ett sådant prestigeprojekt och bidra till en miljövänlig och klimatanpassad drift av anläggningen, säger Andreas Bäckäng.

Teknisk Fastighetsservice AB har under åren använt Enrads aggregat i flera projekt, bland annat i hotellanläggningar och industrifastigheter.

– Teknisk Fastighetsservice är en nära samarbetspartner som förstår värdet av att ställa om från syntetiska köldmedier till naturliga köldmedier. Det här är femte anläggningen vi levererar till dem och vi ser fram emot att fortsätta vårt goda samarbete under lång tid framöver, säger Andreas Bäckäng.

Läs mer om Ortviken industriplats

Denna information är sådan som Enrad är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-03-03 14:28 CET.

Enrad är en av Sveriges ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.