Enrad får två ordrar på sammanlagt 2,8 MSEK

Enrad AB (publ) har fått två ordrar på sammanlagt 2,8 MSEK. Den ena ordern kommer från Enrads grossist i Norge, ABK-Qviller, och gäller processkyla i en onshore-anläggning. Ordern levereras i vinter. Den andra ordern kommer från Deas Eiendomsfond Norge AS och gäller komfortkyla och värme för ett köpcentrum i Oslo. Ordern levereras omgående.

Efter sommaren har förfrågningsläget för Enrad blivit bättre än tidigare. Det beror sannolikt på att företag har fått ökade krav på sig att rapportera sin klimatpåverkan. Andra faktorer är förslaget om förbud av PFAS och att EU nyligen beslutat att skärpa f-gasförordningen.

– Antalet förfrågningar har aldrig varit så många och så relevanta som nu. Det märks att det rör sig på marknaden. Kännedomen om oss ökar varje dag och fler inser att de måste byta till naturliga köldmedier som propan, säger Andreas Bäckäng, vd, Enrad.

Tidigare i oktober tog EU ett preliminärt beslut om att skärpa f-gasförordningen. Inom vissa applikationer innebär det en snabbare utfasning av f-gaser än tidigare. För en del aktörer måste bytet från syntetiska köldmedier ske inom bara några år. Därtill finns förslaget om förbud av PFAS som nu utreds av ECHA (European Chemical Agency). Då syntetiska köldmedier står för en majoritet av utsläppen av PFAS så söker sig allt fler företag till naturliga köldmedier som propan.

– Beslutet om att skärpa f-gasförordningen har inte gått igenom alla instanser ännu men allt tyder på att naturliga köldmedier snart kommer att vara enda valet. Lägger vi på att PFAS begränsas så pekar mycket till vår fördel. Det känns otroligt bra. Det här har vi och våra aktieägare väntat på länge. För alla som är intresserade kommer vi att följa upp det här i vår podd, 1,5 grader i början på november, säger Bäckäng

Enrad är en av Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.