Enrad korttidspermiterar produktionsavdelningen

Enrad upplever som många andra företag en svagare orderingång samt materialbrist till följd av Covid-19. Företagsledningen har därför beslutat att korttidspermitera produktionssavdelningen ner till 40 procents arbetsstid. Enrad kan genom denna åtgärd behålla all personal och har i dagsläget produktion fram till slutet av juni.

Korttidspermiteringen omfattar produktionsavdelningens sex medarbetare. Sälj, marknad och kundsupport som omfattar tre medarbetare fortsätter på full arbetstid i företaget. Permiteringarna börjar 6 april och fortsätter tills vidare.

Faktorer som påverkat beslutet är den norska marknadens inbromsning som gått snabbare än väntat på grund av landets starka restriktioner samt en avvaktande svensk marknad. Även materialtillgången är begränsad i dagsläget.

- Vi ser fortfarande ett stort intresse för våra produkter och jobbar med flera stora förfrågningar, men investeringsbesluten verkar ligga på paus för tillfället. Dessutom upplever vi en viss materialbrist vilket påverkar möjligheten att producera i hög takt. Vi måste helt enkelt anpassa oss för den situation som råder, säger Andreas Bäckäng, vd Enrad.

På lång sikt ser Enrad inga negativa effekter, ännu.

- Det regelverk som fasar ut f-gaser till 2030 ligger kvar och påverkar marknaden i en positiv riktning för vår del. På lång sikt ser vi inga negativa effekter. Vi hoppas och tror att det här ska vara över inom en överskådlig tid, men tills dess sätter vi in de åtgärder som krävs, säger Andreas Bäckäng.

Enrad är en av Sveriges ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som drivs av naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.