Enrad säger upp och omförhandlar avtalet med sin norska grossist

Enrad AB (publ) har sagt upp avtalet med sin norska grossist, ABK-Qviller. Parterna har kommit överens om att samarbeta som vanligt fram till sista juni 2023 och därefter se över ett nytt avtalsförslag. Uppsägningen görs med bakgrund av att det finns många kunder som Enrad inte når idag genom den exklusivitet ABK-Qviller har på norska marknaden.

Orderingången på den svenska marknaden har varit uppåtgående under året medan den norska marknaden legat still länge och under sista halvåret backat. Samtidigt finns det flera potentiella kunder i Norge som vill kunna handla direkt av Enrad.

– ABK är en viktig samarbetspartner för oss och vi har en lång och nära relation. Men mycket har hänt på marknaden och med Enrad som bolag sedan vi skrev avtalet 2017. Det finns idag flera konkurrenter som säljer utan grossister eller återförsäljare vilket gör konkurrensen svår för oss. För att vi ska kunna förbättra lönsamheten och öka försäljningen så vill vi testa nya vägar helt enkelt, säger Andreas Bäckäng, vd, Enrad.

Denna information är sådan som Enrad är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-22 10:03 CET.

Enrad är en av Sveriges ledande tillverkare av kyl- och värmeanläggningar som använder naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.