Halvårsrapport januari-juni 2024

Sammanfattning av koncernen rapportperioden
1 april – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 12 634 (---) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 1 375 (---) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 799 (---) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till 0,03 (---) kr

Sammanfattning av moderbolaget rapportperioden
1 april – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 12 367 (2 465) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 1 925 (-2 024) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 1 368 (-2 377) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till 0,06 (-0,10) kr

Sammanfattning av koncernen rapportperioden
1 januari – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen för de första sex månaderna uppgick till 20 258 (---) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 755 (---) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till -441 (---) Tkr
  • Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 24 714 (---) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till -0,02 (---) kr
  • Soliditeten uppgick till 60 % (---)

Sammanfattning av moderbolaget rapportperioden
1 januari – 30 juni 2024

• Nettoomsättningen för de första sex månaderna uppgick till 19 727 (7 373) Tkr
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 1 723 (-2 734) Tkr
  • Rörelseresultat efter av- och nedskrivningar och finansiella poster uppgick till 547 (-3 435) Tkr
  • Summa eget kapital vid periodens slut uppgick till 25 692 (19 762) Tkr
  • Periodens resultat per aktie uppgick till 0,02 (-0,14) kr
  • Soliditeten uppgick till 63 % (75 %)

Väsentliga händelser under perioden

• Enrad får två ordrar på totalt 5,3 MSEK
  • Enrad får två ordrar på totalt 4,7 MSEK
  • Enrad får två ordrar på totalt 3,6 MSEK
  • Enrads vd tecknar 500 000 teckningsoptioner
  • Enrad får två ordrar på totalt 2,7 MSEK

• Enrad får tre ordrar på totalt 2,2 MSEK

Likviditetssituationen koncernen

Vid utgången av kvartal 2 uppgår fortsatt kapital bundet i lager och kundfordringar till ca 27 MSEK. Kassa vid kvartalets slut uppgick till ca 3 MSEK. Överenskommelse har träffats med Weland Stål AB att belåna kundfakturor och materiallager för att säkra rörelsekapital. Vid utgången av kvartal 2 har materiallagret belånats med 10 MSEK. Möjligheten till belåning är fortsatt möjlig. Styrelsen följer och analyserar kapitalbehovet löpande och utvärderar olika alternativ för att säkra rörelsekapital för bolaget men bedömer att förutsättningar finns för fortsatt drift under hela 2024 utan kapitaltillskott.

Nu ligger första halvan av 2024 bakom oss och jag kan berätta att vi börjar närma oss den omsättning vi har organisation för. I många tidigare vd-kommentarer har jag nämnt att vi inte kan dra ner på resurser då vi redan är en relativt liten organisation. För Enrads del har den enda vägen framåt alltid varit högre omsättning för att i slutändan nå lönsamhet. Det visar vi i dagens rapport med en försäljningsökning från 7,7 Mkr till 20 Mkr under första halvåret, en ökning med 160%. Ser vi bara till Q2 så ökar vi ifrån 2,3 till 12,4 Mkr. Jämför vi med SKVP:s (Svenska Kyl & Värmepumpföreningen) försäljningsstatistik för värmepumpar under årets andra kvartal visar den en minskning med 50 %. Med andra ord har vi fortsatt ett starkt momentum. Det kostar pengar att växa och det kan nämnas att vi under första halvåret tagit kostnader för uppstarten i Norge, ett omfattande SEO-arbete, cybersäkerhetprojekt och flera nyanställningar.

Vi skulle kunnat ökat omsättningen ytterligare i Q2 om vi hade utökat organisationen i samma takt som försäljningen. Men samtidigt gäller det att växa under kontrollerade former. Q3 fyllde vi med order före semestern och vår produktionsplanering är nu inne i slutet av november. Förfrågningsläget har varit mycket högt sedan i våras och det fortsätter att hålla i sig. Vi har kundmöten och utbildningar på plats i våra lokaler mer eller mindre varje vecka.

Fokus för hösten är fortsatt expansion. Vi anställer ett antal nya tekniker till vår produktion, en marknadschef, ytterligare en resurs till teknik och utveckling samt en tjänst till teknisk support/försäljning som vi precis börjat rekrytera. Vi har haft bra möten med IF Metall gällande tillfälliga två-skift som också kommer bli aktuellt framöver då vi har en del begränsningar i lokalen som vi hyr. Vi kommer klara att omsätta ca 70-80 Mkr i nuvarande lokaler men sedan måste vi ha större ytor.

Precis som i våras kommer vi att ställa ut på ett antal olika mässor i Sverige, Finland och i Tyskland. Arbetet fortsätter med att hitta vägar framåt i nya länder, vi har möten både på plats i Borås och på mässorna framöver.

Som jag skriver varje gång, ge aldrig upp, uthållighet och mod kommer att ge resultat. Tack för att ni fortsätter stötta oss på vår tillväxtresa.

Enrad är Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.