Kommentar till revisorns uttalande i revisionsberättelse 2019

I samband med publicering av årsredovisning och revisionsberättelse 2019 för Enrad AB (publ) ("Bolaget") lämnar styrelsen följande information.

Styrelsen vill informera att revisorn i sin revisionsberättelse till bolagsstämman avseende årsredovisningen gjort ett uttalande under "Väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift".

Som framgår i uttalandet är Enrad beroende av kapitaltillskott för fortsatt drift vilket innebär att utgivna teckningsoptioner behöver utnyttjas i tillräcklig omfattning.  Styrelsen arbetar enligt den plan som tidigare satts för att säkra tillräckligt kapital för fortsatt drift av Bolaget.

Enligt det memorandum som publicerades 19 juni 2019 sker en företrädesemission i två steg. Det första steget i företrädesemissionen fulltecknades och tillförde 11,1 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Det andra steget innebär utnyttjande av teckningsoptioner som kommer att ske mellan 24 augusti och 7 september 2020.

Enrad är en av Sveriges ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som drivs av naturliga köldmedier. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.