Kommuniké från årsstämma - Enrad AB

Årsstämma i Enrad AB (publ), org. nr 556747-1395, (”Bolaget”), hölls den 23 maj 2024 vid Bolagets kontor, Verkstadsgatan 10, 504 62 Borås. Stämmans beslut i sitt väsentligaste var:

• Bolagets resultat- och balansräkning samt konsoliderade resultat- och balansräkningar för koncernen fastställdes. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023. I enlighet med styrelsens förslag beslöt årsstämman att ingen utdelning ska utgå för räkenskapsåret 2023 och att bolagets disponibla medel ska balanseras i ny räkning.
  • Andreas Bäckäng, Jörgen Rogstam, Jens Helgesson och Mats Åström omvaldes som styrelseledamöter för tiden intill utgången av nästa årsstämma. Mats Åström omvaldes som styrelseordförande för tiden intill utgången av nästa årsstämma. Det beslutades vidare att omvälja det registrerade revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor i Bolaget för tiden intill slutet av nästa årsstämma.
  • Stämman fastställde att styrelsearvode, för tiden intill utgången av nästa årsstämma, ska utgå (i) till ordförande med 143 250 kronor och (ii) till styrelseledamöter (exklusive ordföranden) med 57 300 kronor. Stämman beslutade vidare att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en riktad emission av högst 600 000 teckningsoptioner. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska tillkomma Bolagets verkställande direktör om högst 500 000 teckningsoptioner och ytterligare två nyckelpersoner i Bolaget om högst 50 000 teckningsoptioner vardera. Det övergripande syftet med emissionen är att sammanlänka de anställdas intressen med aktieägarnas intressen och därmed säkerställa maximalt långsiktigt värdeskapande. För varje teckningsoption ska erläggas 3,15 kronor. Varje teckningsoptioner ger innehavaren rätt att teckna en (1) aktie. Teckning av aktier med utnyttjande av teckningsoptioner kan ske mellan 1 juni 2027 och 30 september 2027. För varje tecknad aktie ska erläggas 2,88 kronor. Övriga villkor för teckningsoptionerna är att tecknaren vid tidpunkten för teckningen är anställd i Bolaget eller dess dotterbolag, och har inte sagt upp sig eller blivit uppsagd och ingår ett avtal avseende teckningsoptioner som anvisas av Bolagets styrelse. Om samtliga 600 000 teckningsoptioner utnyttjas för teckning av 600 000 nya aktier i Bolaget uppstår en utspädningseffekt om cirka 2,4 procent (beräknat på antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman. Utspädningen bedöms medföra en motsvarande utspädning av vinsten per aktie i Bolaget.
  • Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om inrättande av personaloptionsprogram om högst 400 000 personaloptioner, emission av 400 000 teckningsoptioner samt överlåtelse av teckningsoptioner för leverans av aktier till deltagare i personaloptionsprogrammet. Rätt att erhålla personaloptioner ska tillkomma högst två nyckelpersoner i Bolaget eller dess dotterbolag, med högst 200 00 personaloptioner vardera. Det övergripande syftet med emissionen är att sammanlänka de anställdas intressen med aktieägarnas intressen och därmed säkerställa maximalt långsiktigt värdeskapande. Personaloptionerna erhålles vederlagsfritt. Varje personaloption ger innehavaren rätt vederlagsfritt förvärva en (1) teckningsoption med rätt att teckna en (1) aktie. Teckning av aktier med utnyttjande av teckningsoptioner kan ske mellan 1 juni 2027 och 30 september 2027. För varje tecknad aktie ska erläggas 6,03 kronor. Leverans av aktier till personaloptionsdeltagare sker genom att Bolaget emitterar 400 000 teckningsoptioner som tecknas av Bolaget. Om villkoren för teckning av aktier är uppfyllda enligt tillämpligt personaloptionsavtal, överlåter Bolaget vederlagsfritt teckningsoptioner till. Om samtliga 400 000 teckningsoptioner av serie TO 2/2024 utnyttjas för teckning av 400 000 nya aktier i Bolaget uppstår en utspädningseffekt om cirka 1,61 procent (beräknat på antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman). Utspädningen bedöms medföra en motsvarande utspädning av vinsten per aktie i Bolaget.
  • Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i enlighet med styrelsens förslag. Det totala antalet aktier som kan komma att emitteras med stöd av bemyndigandet genom nyemission av aktier, utnyttjande av teckningsoptioner eller konvertering av konvertibler ska rymmas inom bolagsordningens gränser och får inte överstiga 1 682 376 aktier i Bolaget vid tidpunkten för styrelsens emissionsbeslut. Syftet med bemyndigandet och skälet till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att erbjuda anställda i Bolagets eller dess dotterbolag ett ägande i Bolaget i syfte att för att behålla och rekrytera kompetent personal till koncernen, öka deltagarnas motivation, företagslojalitet och intressegemenskap med Bolagets aktieägare samt främja eget aktieägande i Bolaget och därigenom främja aktieägarvärde och Bolagets långsiktiga värdeskapande.

Dokument relaterade till den aktuella årsstämman finns att tillgå på www.enrad.se.

Mats Åström, styrelseordförande, Enrad AB
Tel. nr: 0720 50 22 40
E-post: mats.aastroem@gmail.com

Enrad är en av Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.