Finansiell översikt - två kvartal 2001

Finansiell översikt - två kvartal 2001 Osäkerheten ökade på marknaden Ensto-koncernens omsättning för första halvåret 2001 var 97,3 miljoner euro. Omsättningen för motsvarande period senaste år, 101,2 miljoner euro, innehåller affärsverksamheter som utgick ur koncernen under år 2000. Den jämförbara omsättningen ökade med 7,7 %. Rörelsevinsten för de två första kvartalen var nu 3,7 miljoner euro jämfört med 5,5 miljoner euro senaste år (i jämförbara tal 6,0 ME). · Omsättningen var 97,3 ME, i jämförbara tal är ökningen 7,7 %. · Rörelsevinsten var 3,7 ME, d.v.s. 3,8 procent av omsättningen. · I juni sålde Ensto hela aktiestocken i Sormat Oy till bolagets operativa ledning och två industriella placerare. · Seppo Martikainen utnämndes till ny verkställande direktör för Ensto Oy från 4.6.2001, då Petteri Walldén kommer att övergå till uppgifter utanför Ensto koncernen. · I genomsnitt hade koncernen 1 700 anställda under de första sex månaderna 2001 (1 836). Ensto-koncernens utveckling var fortsatt tillfredsställande under de två första kvartalen 2001. Den nya koncernstrukturen trädde i kraft från början av 2001. Genom ett avtal i juni 2001 sålde Ensto hela aktiestocken i Sormat Oy till utomstående köpare. Inom Building Technology fortsatte det starka produktutvecklingsarbetet. De nya produkterna i EnstoNet-familjen fick ett mycket positivt mottagande på marknaden. Utility Networks förstärkte sin position i Mellaneuropa genom att bygga en ny produktionsanläggning i Polen. Inom Industry var efterfrågan inom telekommunikationsbranschen fortfarande varierande och pristrycket hårt. OMSÄTTNING OCH RÖRELSEVINST 1.1.-30.6. Omsättning Rörelseresultat ME 2001 2000 Ändring% 2001 2000 Ändring% Building Technology 30,5 28,8 +5,9 2,4 2,9 -16,3 Utility Networks 28,1 25,6 +9,6 3,3 3,2 +4,0 Enclosures and Components 15,2 14,8 +2,7 0,3 0,5 -32,9 Industry 35,7 34,5 +3,6 0,5 2,3 -79,5 -Övriga och - -2,5 -2,8 -3,4 elimineringar 12,2 Totalt 97,3 101,2 -3,8 3,7 5,5 -33,4 AFFÄRSOMRÅDEN Building Technology Försäljningen inom Building Technology fortsatte att utvecklas gynnsamt under andra kvartalet. Marknadsefterfrågan gav dock tecken på att verksamheten inom byggsektorn minskar. Marknadsföringen av EnstoNet- konceptet, som gör elinstallationsarbetet snabbare och effektivare, fortsatte med god framgång i Europa. I juni lanserades ett nytt styrsystem för hem, Ensto Smart, vilket möjliggör styrning av bland annat uppvärmning, belysning och säkerhetsutrustning från en väggmonterad användarterminal i hemmet. Styrningen kan även ske trådlöst utifrån hemmet. Utility Networks Efterfrågan på elnätsmateriel var fortsättningsvis god även om den låg på en lägre nivå än under årets första månader. Trots de strukturella förändringarna inom energisektorn fortsatte underhållet av eldistributionsnäten aktivt speciellt i Norden. I Mellaneuropa har efterfrågetillväxten planat ut jämfört med den exceptionellt starka ökningen under föregående år. Den industriella verksamheten i Mellaneuropa koncentreras till Ensto Aspol-bolaget, som för närvarande uppför en fabrik i Gdansk-regionen i Polen. Då Utility Networks affärsområdets direktör Seppo Martikainen utnämndes till verkställande direktör för Ensto Oy, utnämndes Markku Kokkonen till hans suppleant i affärsområdet Utility Networks. Enclosures & Components Produktefterfrågan för affärsområdet Enclosures & Components fortsatte att växa men ökningen var mindre än i början av året. Kundkretsens försiktiga investeringsverksamhet syntes även i en förkortad orderstock. I Förenta Staterna var efterfrågeutvecklingen sämre än i Europa och lägre än under samma tid föregående år. Verksamheten inom affärsområdet har under det första halvåret utvecklats med syfte att ytterligare öka utnyttjandet av de olika affärsområdenas synergier. Industry Den osäkerhet som rådde under det första halvåret i telekommunikationsbranschen ledde till starka variationer i efterfrågan för affärsområdet Industry. Inom Ensto Saloplasts och TL-Coatings kontraktstillverkning blev följden en ojämn orderingång och ett starkare pristryck. Ensto Parts, Ensto Tools och Ensto Automations utveckling var jämnare medan Ensto Audels omsättning ökade betydligt. I juni sålde Ensto hela aktiestocken i Sormat Oy till bolagets operativa ledning och två industriella investerare. Enligt ett avtal 6.6.2001 mellan Meconet Oy och Ensto Parts Oy kommer tillverkningen av stansade metallkomponenter att utlokaliseras från början av september. UTSIKTER Osäkerheten i marknadsutvecklingen ökade under andra kvartalet. Kunderna uppskjöt sina investeringsbeslut och tecknen på att efterfrågan försvagats inom byggbranschen förstärktes. Marknadsläget för Enstos produkter var dock alltjämt tillfredsställande trots att utvecklingen av efterfrågan var klart svagare än under årets första månader och i början av senaste år, som var Enstos genom tiderna bästa. De nya lyckade produktlanseringarna och den utmärkta leveranssäkerheten stärker dock koncernens utsikter inför det andra halvåret. BOKSLUTSUPPGIFTER Resultaträkning i sammandrag ME 1-6/2001 1-6/2000* Ändring% 1-12/2000* Omsättning 97,3 101,2 -3,8 200,7 Rörelseresultat 3,7 5,5 -33,4 17,9 % av omsättningen 3,8 5,4 8,9 Resultat före extraordinära 2,4 4,6 -46,9 16,0 poster Balansräkningens slutsumma 6/2001 6/2000* 12/2000* ME 125,3 133,6 -6,2 126,9 Övrig finansiell information ME Export från Finland 30,1 26,8 +12,2 55,9 Bruttoinvesteringar 4,2 2,6 +65,1 8,3 % av omsättningen 4,4 2,5 4,1 Produktutveckling 3,4 2,8 +22,6 5,8 % av omsättningen 3,5 2,8 2,9 Orderstock 14,7 18,5 -20,5 16,3 Avkastning på eget kapital, 6,5 12,0 21,8 % Avkastning på investerat 9,9 12,7 19,9 kapital, % Soliditet, % 33,2 36,9 45,5 Vinst/aktie, E 0,08 0,14 0,67 Eget kapital/aktie, E 2,43 2,96 3,51 Personal, i genomsnitt 1 700 1 836 -7,4 1 748 Personal, i slutet av 1 729 1 787 -3,3 1 649 perioden *Jämförelsetalen inkluderar de divesterade affärsverksamheterna under år 2000 d.v.s. kontraktstillverkningen av stora plastkomponenter, teknisk keramik och trace heating verksamheten. Den finansiella översikten för årets tre första kvartal publiceras 29.10.2001. Borgå 30.7.2001 Ensto Oy Seppo Martikainen verkställande direktör Tilläggsinformation: Seppo Martikainen, verkställande direktör, Ensto Oy, tel. +358 204 76 2210 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/30/20010730BIT00250/bit0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/30/20010730BIT00250/bit0001.doc