Entreprenör besegrar lågkonjunkturen genom sport

Report this content

Orientering på elitnivå är nu på väg uppåt i Norge, med hjälp av ett litet teknikföretag i Storbritannien.

I en ny video visas ett framgångsrikt partnerskap mellan det norska Orienterings­förbundet och en brittisk tillverkare av kroppsmonitorer. Samarbets­projektet syddes ihop med hjälp av Enterprise Europe Network, ett nätverk för företagsstöd som har hjälpt mer än 5 000 företag att skapa affärer och tekniksamarbeten i 51 länder.

Jan Kobach är det norska Orienteringsförbundets prestandaanalytiker. Han letade efter sätt att förbättra sina idrottares prestationer när han hittade den brittiska kroppsmonitorn, inte olikt ett armbandsur, som mäter detaljerat hur användaren rör sig under orienteringen. Den kunde användas för att hjälpa löparna att välja väg och fart och framför allt, när de ska läsa kartan. Ökad kunskap på detaljnivå är av stor vikt för bättre framgångar för idrottare på elitnivå.

Monitorn är designad av Activeinsights, ett Cambridgebaserat företag som i huvudsak utvecklat denna typ av produkter för medicinsk forskning. Företaget kontaktade Enterprise Europe Network för att hitta affärspartners utomlands och nya kunder.

– Vi hittade mer än bara en ny kund och partner. Vi upptäckte en helt ny marknad för vår produkt, säger Joss Langford, som är teknisk direktör vid Activeinsights.

För ytterligare information om EEN, kontakta: Monica Salgado Fernandez +32 2 295 03 30

EEN underlättar internationella affärer

Med 3 000 anställda hjälper nätverket EEN små företag som Activeinsights att få forskning och kommersiella tillämpningar att hitta varandra.

Enterprise Europe Network lanserades 2008 av EU-kommissionen. Nära 2,5 miljoner små och medelstora företag har sedan dess fått hjälp genom EEN att hitta affärer och partnersamarbeten internationellt, få tillgång till EU-anslag och att navigera i den labyrint som EUs lagstiftning utgör. EEN har mer än 600 medlemsorganisationer i Europa, USA, Latinamerika, Mellanöstern och Asien.

Enterprise Europe Network

Fler berättelser

Videor – lågupplösta videor om andra områden inom EEN

Videolågupplöst video om norska Orienteringsförbundet, Activeinsights och EEN 2:18 min

Högupplöst material om utvecklingen i norska Orienteringsförbundet, Activeinsights och EEN:

1. Gå till FTP-server: http://emakinaftp.eu/clients/
  2. Inloggning: dgentrpress
  3. Lösenord: EmakinaDGENTRPRESS03
  4. Välj bland videoklipp i videokvalitet (lång & kort version i engelsk, fransk, tysk och internationell version), foton, beskrivning och bildlista.

EEN nyckeltal

• 3 000 anställda
  • 600 medlemsorganisationer i 51 länder
  • 375 000 EU-frågor