RegTech – avgörande för transformationen av finansiella tjänster

Report this content

Effekten av RegTech-lösningar överstiger förväntningarna i takt med att företagens operativa arbete underlättas i att uppnå kraven för efterlevnad av regelverket. Detta visar en nyligen publicerad white paper på uppdrag av Enterprise Ireland, en av världens största investerare i FinTech start-ups.

Enterprise Ireland, Irlands regerings riskkapitalarm, har publicerat en rapport som avhandlar RegTechs inverkan på den finansiella tjänstesektorn internationellt. Irländska RegTech-företag har etablerat ett gott renommé världen över i att hjälpa kunder, inklusive Sverige, att hantera den alltmer komplexa och snabbt utvecklande regelverket, samt de hinder som följer med den pågående transformationen.

I en nyligen genomförd global undersökning¹ som behandlar slutanvändare inom bank- och försäkringsbranschen samt inom den finansiella tjänstesektorn identifierade 19 procent av de svarande att en av deras tre största utmaningar var "att uppfylla kraven inom regelefterlevnad".

Enligt Thomson Reuters globala undersökning om kostnaden för regelefterlevnad (2017), förväntar sig 67 procent av bankerna som deltog i undersökningen en ökad kostnad i att uppfylla kraven för regelefterlevnad. Uppskattningar visar också att företagen planerar att avsätta 10 procent av sina intäkter på regelefterlevnad före 2022.

Teknikbaserade lösningar från RegTech-leverantörer möjliggör för företag att på ett effektivare sätt skapa en struktur och en miljö för att bedriva arbetet med, och uppfylla kraven för, regelefterlevnad.

I den nya white papern "Inte bara regelefterlevnad: RegTech möjliggör transformativ innovation inom finansiella tjänster", på uppdrag av Enterprise Ireland, belyses bland annat RegTechs betydelse i ekosystemet för att främja innovation och den faktiska effekt som lösningarna bidrar med.

"RegTech-lösningar är flexibla, säkra och automatiserade, vilket förenklar implementeringsförfarandet. Dessa lösningar kan integreras med existerande system och kompletterar företagens befintliga resurser inom regelefterlevnad. Effekten är tydlig med bättre regelefterlevnad, lägre kostnader och bättre beslutsfattande", säger författaren till rapporten, Deepali Sathe, ICT Senior Analyst hos Frost & Sullivan.

"RegTech-branschen förväntas växa snabbt och kommer att inneha ett globalt värde om 6,46 miljarder år 2020. RegTech kommer att underlätta driftsprestanda eftersom dataanalys och insikterna som kommer med den kan användas för att förbättra befintliga produkter och tjänster. Irlands unika ekosystem, som är ett av världens främsta när det gäller datacenter, hanterar över 40 procent av de globala hedgefondernas tillgångar, vilket har gjort landet centralt inom RegTech-branschen. Denna ledande expertis nyttjas av irländska RegTech-företag så som Know Your Client, Corlytics, Governor Software, Fenergo och Gecko Governance”, säger Tom Holgersson, Nordic Head of Fintech and Financial Services, Enterprise Ireland

Sammanfattning av white papern på svenska finns i bifogad PDF. För att ladda ned fullständig white paper på engelska, vänligen gå in på: IrishAdvantage.com/RegTech

¹ An End User Perspective on Navigating Digital Transformation, Global, 2017
Published October 2017

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tom Holgersson, Head of Fintech and Financial Services Nordics.
E-post: Tom.Holgersson@enterprise-ireland.com, telefon: +46 (0)708 58 28 76.

Om Enterprise Ireland

Enterprise Ireland är en statlig organisation som ansvarar för utveckling och tillväxt av irländska företag på världsmarknaden. Enterprise Ireland samarbetar med irländska företag för att hjälpa dem att starta sina verksamheter, växa, innovera och vinna exportförsäljning på globala marknader. På detta sätt stöder Enterprise Ireland hållbar ekonomisk tillväxt, regional utveckling och trygg sysselsättning. Målet är att förenkla och förbättra inköpsprocessen för internationella kunder och bygga framgångsrika, långsiktiga affärsrelationer mellan internationella företag och irländska leverantörer. Enterprise Ireland har 30 kontor runtom i världen med Nordenkontoret beläget i Stockholm. För mer information, se https://www.enterprise-ireland.com/en/.