Bokslutskommuniké 1 januari till 31 december, 2000

Report this content

Bokslutskommuniké 1 januari till 31 december, 2000 Entrappa AB är ett Internetrelaterat bolag med fokus på Internetkonsultverksamhet samt investeringar i tillväxtföretag inom information och digitala media. Entrappas investeringsverksamhet började med två av de mest framgångsrika e-bolagen på den svenska marknaden, E-annons som blev Bidlet och Jobb Direkt som blev Topjobs.net Plc. Därefter följde investeringar och utveckling av bland annat Boomeranger AB, Momangen Print AB, Doorways Education AB, Lychnis AB, Dig Music Scandinavia AB och Hello Interactive TV AB. Entrappa AB har under år 2000 utvecklat sin verksamhet och är vid verksamhetsårets slut delägare i 5 portföljbolag och 2 aktiva dotterbolag. Bolagets deal-flow är fortsatt stort och ger möjligheter till intressanta investeringar i framtiden. Klimatet för bolag i den "nya ekonomin" försämrades drastiskt under sensommaren och hösten 2000. Detta ledde till en betydligt sämre marknad, vilket ledde till lägre värderingar på Internetföretag samt sämre tillgång på riskkapital. Entrappas litenhet och flexibla organisation har möjliggjort en anpassning till de nya betydligt tuffare marknadsförutsättningarna. Bland annat har moderbolagets organisation minskat kraftigt. Kompetenta medarbetare i moderbolaget har flyttats till att bli resurser i dotter- och portföljbolag. Innehaven i Boomeranger AB och Dig Music Scandinavia AB har avyttrats. Entrappa har under perioden genomfört de investeringar inom olika branscher och nischer som det planerats för. Totalt har bolaget gjort 8 investeringar och 2 avyttringar under verksamhetsåret, detta trots att kapitalmarknaden har varit turbulent och skakig. Marknadsutvecklingen för Internetrelaterade bolag har inte följt den prognos som bolagets ledning fastlade. Detta har lett till att koncernens värde och resultatutveckling inte uppfyllt de tidigare uppställda målen. Koncernen initierade under december månad ett åtgärdsprogram för att säkerställa långsiktig lönsamhet för såväl portfölj- som dotterbolag. Åtgärderna väntas ge effekt fullt ut under andra kvartalet 2001. Som ett led av detta har verksamheterna i dotterbolagen Entrappa Interactive AB och Entrappa Communications AB, under namnändring från BLIP, fusionerats och bildat en ny Internetkonsult med namnet Entrappa Solutions AB. I åtgärdsprogrammet ingår även att Entrappa AB ska fokusera majoriteten av sina ansträngningar på att utveckla befintliga bolag och identifiera affärsidéer inom digital information och kommunikation. Idag kan vi konstatera att våra portfölj- och dotterbolag verkar på växande och ytterst intressanta marknader som digital-tv, e-learning, Internetproduktion och digitalt tryck. Omsättning och resultat Koncernen redovisar 34,6 mkr i omsättning för verksamhetsåret 2000. Rörelseresultatet för året blev -21,2 mkr exklusive avskrivning för goodwill och engångskostnader. Rörelseförlusten består bland annat av icke debiteringsbara Internetproduktioner samt moderbolagskostnader. Dessa poster tillsammans utgör en kostnad på totalt ca 11 mkr. Under året har dessutom totalt 6,6 mkr belastat resultatet i form av reserveringar för och nedskrivningar av omstruktureringskostnader och osäkra fordringar. Koncernens rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick för hela året till -27,8 mkr inklusive engångskostnader. Rörelseresultat inklusive goodwillavskrivningar uppgick till -29,1 mkr. Nedskrivningar och avskrivningar för goodwill i koncernen och i intressebolagen uppgick till 4,9 mkr. Entrappa direktavskriver koncernmässig goodwill av mindre värde. Omsättningsminskningen under hösten beror främst på att verksamheten inom e-learning inte längre klassas som koncernföretag. Koncernredovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden för dotterbolag och enligt kapitalandelsmetoden för intressebolag. Entrappa AB har valt att tillämpa mycket strikta värderingsprinciper. Det innebär att alla immateriella tillgångar, produkter, investeringar, dotter- och portföljbolag samt andra fordringar är maximalt nedskrivna. Balansräkningen är vid ingången av år 2001 är sund och förutsättningen för en positiv resultatutveckling under 2001 är god. Finansiell ställning Koncernens synliga egna kapital uppgick per 31 december 2000 till 13,6 mkr, jämfört med 12,5 mkr per 31 december, 1999, vilket ger en synlig soliditet på 43,4 procent respektive 41,5 procent. Likvida medel i koncernen uppgick per 31 december, 2000 till totalt 14,2 mkr, jämfört med totalt 6,1 mkr per 31 december, 1999. Under april månad genomförde Entrappa AB en nyemission omfattande 7 000 000 aktier. Bolaget tillfördes vid emissionen kapital om 48,4 Mkr exklusive emissionskostnader om 2 Mkr. Bolagets aktie blev samtidigt inofficiellt noterad hos Fischer & Partners Fondkommission. Entrappa AB blev den 6 april registrerat som ett publikt bolag (publ). Moderbolaget hade 27 000 000 utestående aktier per 31 december. Med full utspädning, inklusive samtliga utstående optioner, uppgick det maximala antalet aktier till 29 221 000. Investeringar De helägda dotterbolagen Entrappa Education AB och Entrappa Public AB har haft aktiv verksamhet under året, men är per balansdagen vilande. Momangen Print AB är en aktör inom digitaltryck och har förvärvats under året. Bolaget ägs av Entrappa AB till 88%. Investeringarna och innehaven i portföljbolagen Boomeranger AB samt Dig Music Scandinavia AB har under året avyttrats. Portföljbolaget Doorways Education AB har efter årets utgång försatts i konkurs, reserveringar för detta har gjorts i bokslutet. Aktierna i det på Nasdaq noterade Topjobs.net plc har under 2001 avyttrats. Moderbolaget Moderbolagets omsättning för helåret uppgick till 12,6 mkr, varav 5,3 mkr under det fjärde kvartalet. Resultatet före finansiella poster uppgick till -15,7 mkr, varav 5 mkr avser överproduktion i projekt. Under året har 7,2 mkr belastat resultatet i form av reserveringar för och nedskrivningar av osäkra fordringar. Moderbolagets likvida medel uppgick per 31 december, 2000 till 12,8 mkr. Kommande rapporttillfällen Bolagsstämma äger rum den 20 april. Rapporten för första kvartalet 2001 kommer att publiceras den 3 maj 2001. Rapporten för det andra kvartalet kommer att publiceras den 30 augusti och för det tredje kvartalet den 30 oktober. Denna bokslutskommuniké har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer. Stockholm den 9 mars 2001 För styrelsen: Harald Ullman Koncernchef och Verkställande Direktör För mer information kontakta: Johan Lundgren, Ekonomichef 08-556 088 50 johan.lundgren@entrappa.se Harald Ullman, VD 08-556 088 50 harald.ullman@entrappa.se Elisabeth Lennartsdotter, Pressansvarig 08-556 088 50 elisabeth.lennartsdotter@entrappa.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00610/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00610/bit0001.pdf Hela rapporten