Delårsrapport Entrappa AB (publ)

Report this content

Delårsrapport Entrappa AB (publ) 2000-01-01 -- 2000-09-30 Inledning Entrappa AB är ett riskkapitalbolag med fokus på tillväxtföretag med Internet som bas. Entrappa äger också Internetkonsultföretag samt ett Internetbaserat Digitaltryckeri. Målsättningen är att vara ett naturligt investeringsalternativ för de som önskar placera i en portfölj av intressanta företag på Internet Idag finns det drygt 150 stycken aktiva riskkapitalbolag i Sverige med ett totalt förvaltat kapital på över 170 mdr kronor. Bara under år 2000 beräknas marknaden ha tillförts över 20 mdr i nytt riskvilligt kapital. Entrappa AB är en liten aktör på en mycket stor marknad. Trots detta har vi varit med som delägare i två av de mest framgångsrika e-bolagen på den svenska marknaden, E-annons som blev Bidlet och Jobb Direkt som blev Topjobs. Entrappa AB har under år 2000 utvecklat sin verksamhet som riskkapitalbolag och är vid periodens slut delägare i 6 portföljbolag och 3 aktiva dotterbolag. Bolagets deal-flow är fortsatt stort och ger många möjligheter till mycket intressanta investeringar i framtiden. Under sensommaren och hösten har klimatet i den "nya ekonomin" drastiskt försämrats genom att många Internetbolag har misslyckats. Detta har lett till betydligt lägre värderingar på Internetföretag samt sämre tillgång på riskkapital. Entrappas litenhet och flexibla organisation gör att vi mycket snabbt anpassar oss till nya förutsättningar. Entrappas strategi är att gå ur de bolag som inte visar en tillfredställande lönsamhets- eller värdetillväxt. Detta har också skett i Dig Music Scandinavia, vars aktier vi avyttrat efter rapporttillfället. Vårt dotterbolag, Internetkonsulten Entrappa Interactive har på grund av förändrade marknadsförutsättningar visat en allt för svag lönsamhet under perioden. Ett kraftfullt åtgärdsprogram är under genomförande och vi räknar med att Interactive ska visa bättre lönsamhet redan under första kvartalet nästa år. Entrappa Communication visar ett negativt resultat, vilket var beräknat. Entrappa köpte bolaget i april 2000 och för närvarande genomförs ett omfattande program för kvalitetshöjning och utveckling av affärskonceptet. Vi räknar med att det kommer att ge lönsamhet första kvartalet 2001. Momangen, som är vårt digitaliserade Internetbaserade tryckeri visar nu ett negativt resultat. De investeringar som gjorts i nya maskiner, produkter och säljkraft gör att förutsättningarna för att bolaget snart ska ge ett positivt resultat är mycket goda. Entrappas litenhet och flexibilitet gör att Entrappas framtida möjligheter är mycket goda trots den allmänna nedgången för den s.k. "nya ekonomin". Våra portföljbolag verkar på snabbt växande och enligt alla bedömare ytterst intressanta marknader som E-learning, Studentportaler och Digital- TV. Studentportalen Lychnis där vi är aktiv delägare blev på kort tid marknadsledare bland studentportaler. Lychnis har också haft en daglig fakturering som överstiger de flesta E-handelsbolag. Digital-TV spås en lysande framtid enlig all expertis och vårt bolag Hello Interaktiv TV som bl.a. ska kreera egna TV-format bedömer jag som ytterst intressant. Doorways Education har också en positiv försäljningsutveckling på den snabbt växande marknaden för E-learning. Delårsrapport Entrappa AB (publ) 2000-01-01 -- 2000-09-30 Resultat Moderbolaget redovisar för perioden fram till den 30 september ett resultat på -9,9 Mkr. Detta resultat har belastats med kostnader av engångskaraktär uppgående till -6,3 Mkr. Av dessa är -0,9 Mkr en resultatmässig justering från föregående år samt -5,4 Mkr avser reserveringar för befarade nedskrivningar av fordringar och investeringar. Moderbolagets omsättning för perioden är 7,3 Mkr. Koncernen redovisar för perioden januari - september 2000 ett resultat efter finansiella poster på -13,4 Mkr. Koncernens resultat efter minoritetsintressen och schablonskatt uppgick till -13,6 Mkr. Avskrivningar av koncernmässig goodwill med -1,4 Mkr ingår i resultatet. Entrappa direktavskriver koncernmässig goodwill av mindre värde. Resultat per aktie uppgick för perioden till -0,50 kr. Koncernens externa omsättning för perioden uppgick till 27,5 Mkr. Finansiell ställning Under april månad genomförde Entrappa AB en nyemission omfattande 20 000 000 aktier. Bolaget tillfördes vid emissionen kapital om 48,4 Mkr exklusive emissionskostnader om 2 Mkr. Bolagets aktie blev samtidigt inofficiellt noterad hos Fischer & Partners Fondkommission. Entrappa AB blev den 6 april registrerat som ett publikt bolag (publ). Per 30 september, 2000 uppgick koncernens egna kapital till 47,4 mkr vilket ger en soliditet på 68 %. Synligt eget kapital per aktie uppgick vid samma tidpunkt till 1,76 kr. Koncernens likvida medel uppgick till 21,8 Mkr samt kassalikviditeten till 250 %. Moderbolagets likvida medel per balansdagen uppgick till 20,4 Mkr, kassalikviditeten 364 % samt soliditeten 80 %. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/03/20001103BIT00600/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/03/20001103BIT00600/bit0002.pdf Hela rapporten