Felix Herngren och Entrappa startar nytt bolag inom digital-TV

Report this content

Felix Herngren och Entrappa startar nytt bolag inom digital-TV En av Sveriges främsta reklamfilmsregissörer, Felix Herngren, startar tillsammans med Entrappa AB och SVTs tidigare webbchef Olle Myrberg ett nytt bolag inom digital-TV. Genom att kombinera spetskompetens inom teknik och innehåll ska det nya bolaget, Hello, skapa framtidens programformat. - De flesta aktörer inom digital-TV är idag väldigt teknikfokuserade, säger Felix Herngren, en av grundarna till Hello. Med Hello vill vi utveckla och skapa nya programformat där de interaktiva möjligheterna används fullt ut. Marknaden för digital-TV växer otroligt snabbt. I nuläget finns det inget programutbud som kan svara mot den efterfrågan vi ser redan nästa år. Initiativtagarna till Hello är SVTs tidigare webbchef Olle Myrberg och reklamfilmsregissören Felix Herngren. Riskkapitalbolaget Entrappa AB går in med kapital, webbkompetens och affärsutveckling motsvarande en 50- procentig ägarandel. Under det första verksamhetsåret är resurserna inriktade på att bygga en solid och utvecklingsbar plattform på den svenska marknaden. Därefter väntar expansion till övriga nordiska länder. Hello har redan idag ett antal uppdrag från Sveriges Television. - Digital-TV är bryggan till framtidens kommunikation, säger Harald Ullman, vd för Entrappa AB. Med tillväxten av digital-TV följer en rad andra områden såsom e-handel och e-learning. Här kommer Entrappa att kunna bidra med såväl kunskap som ett viktigt kontaktnät. Marknaden för digital-TV spås en snabb tillväxt. Enligt analysföretaget Jupiter Communications kommer dagens analoga sändningar helt ha ersatts av digital-TV år 2005. Redan 2002 räknar men med att 60 procent av hushållen har skiftat till digital-TV, vilket i Sverige innebär cirka 2,4 miljoner hushåll. För mer information, kontakta gärna: Harald Ullman, vd Entrappa AB, tel: 0708-47 12 24 Olle Myrberg och Felix Herngren, Hello, tel: 0706-50 71 71 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/21/20000921BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/21/20000921BIT00300/bit0002.pdf