Envira Pack lanserar ny smart miljöpåse när priset på plastpåsar mer än fördubblas

Report this content

Den 1 maj 2020 inträder en ny beskattningslag för plastpåsar. För slutkonsumenten beräknas priset för en vanlig plastpåse i butik mer än dubblas, från cirka tre kronor till cirka sju kronor. Envira Pack etablerar nu sina nya miljöpåsar på flertalet matbutiker runt om i landet. Den nya påsen ska kunna återanvändas 6-7 gånger och är till största del gjord av non-woven, som är ett konstfibermaterial som har betydligt lägre miljöpåverkan än plast. Priset för miljöpåsen blir för slutkonsumenten ca fem till sex kronor.

– Vi får många förfrågningar nu när intresset att minska sin förbrukning av plast är stort bland både handlare och konsumenter. Våra nya miljöpåsar är ett klimatsmartare och billigare alternativ för både handlare och konsumenter, något som flertalet handlare redan insett, säger Kara Ayan, grundare och delägare av Envira Pack, och som har över nio års erfarenhet av branschen med bas i Göteborg.

De nya miljöpåsarna är tillverkade av non-woven som är ett framtaget textilt konstfibermaterial. Jämfört med traditionella plastpåsar har Envira Packs påsar flera väsentliga fördelar både när det kommer till produktion och till användandet. Påsarna har låg miljöpåverkan, med en låg energiförbrukning redan vid tillverkning. Detta tack vare konstfibermaterialet som påsarna är gjorda av och utvärtes är de trykta med vattenbaserad färg vilket inte innehåller några gifter. Påsarna lever sedan ett långt liv och kan användas 6-7 gånger innan man återvinner dem.

Exporterar miljöpåsar till Danmark
Företaget Envira Pack grundades under hösten 2019 men har trots den korta tiden haft stor efterfrågan på sina produkter. Försäljningen består till största del av påsarna, men man säljer också pappersformar som också genomsyras av samma miljötänk som påsarna– Vi vill göra det enklare för både handlare och slutkunder att göra miljövänliga val, samtidigt som vi inte vill att det ska vara dyrare att ta bra beslut för miljön. Vi märker hela tiden ett ökat intresse för våra produkter och vi är mycket stolta över att våra påsar finns tillgängliga på flertalet butiker som ICA Kurir och ICA Supermarket. Dessutom har vi precis startat ett samarbete med en livsmedelsbutikskedja i Danmark, säger Kara Ayan. Om vi fortsätter öka som vi gör så räknar vi med att omsätta ca 40 miljoner kronor om tre år.

Kara Ayan, vd Envira Pack AB, tfn +46 (0)729647305 alt kara@envirapack.se

www.envirapack.se

Om Envira Pack
Företaget grundades i Göteborg under hösten 2019 och drivs av Kara Ayan  och Florim Kamberaj. Envira Pack jobbar med försäljning av miljöpåsar med låg miljöpåverkan. Påsarna produceras inom EU och kräver mindre energiframställning och trycks med vattenbaserad färg i jämförelse med en vanlig plastpåse.

Taggar:

Citat