Ansökningar av patent och mönsterskydd

Envirologic söker patent och mönsterskydd för nyutvecklade produkter.

Envirologic har nyligen ansökt om patent för en nyutvecklad maskin som tvättar stora värmeväxlare. I ett samarbete med Vattenfall har en prototyp körts under ett år som nu visar så tillfredställande resultat att styrelsen bedömt det värdefullt att gå vidare. Den här typen av värmeväxlare består av ett stort antal rör som värmemediet pumpas genom och rören blir efterhand belagda med smuts på insidan som isolerar det från den omgivande manteln. Detta gör att effekten minskar, ibland med så mycket som 25 %, och rören måste tvättas för att återställa effektiviteten. Detta görs manuellt med stor arbetsmiljöbelastning och tveksamt resultat. Den nya maskinen gör att arbetsmiljöbelastningen minskar radikalt samtidigt som resultatet förbättras eftersom hastigheten på tvättningen är kontrollerad.

Mönsterskydd har också sökts på utrustning för invändig tvätt av fodernedsläppsrör i grisstallar. Vid insättning av grisar i ett stall är det vanligt att dessa rör innehåller mögliga foderrester. Grisningsfeber och smågrisdiarré strax efter insättning är kända problem för grisproducenter vilket gör att man tappar produktion och därigenom intäkt. Genom att tvätta dess rör minskas risken betydligt och det nyutvecklade verktyget gör att detta går att göra effektivt, säkert och på ett arbetsmiljömässigt bar sätt.
Pipe-Cleaner, som verktyget kallas, har lanserats under sommaren och ett 30-tal har hittills sålts.

-Det känns riktigt bra att ha möjlighet att presentera några nya produkter inom vårt kärnområde, att ge människor en bra arbetsmiljö vid högtryckstvättning. Det goda mottagandet av verktyget för tvätt av nedsläppsrör visar att vi har ett gott renommé inom området och att nya produkter behövs. Envirologic fortsätter stärka sin profil som ett miljövårdsföretag, säger VD Jan Sandberg.

Envirologic är ett miljövårdsföretag för rengöring av hälsovådliga utrymmen med hjälp av avancerad robotteknik.

Envirologic utvecklar robotar för automatisk rengöring av hälsovådliga miljöer. Bolaget levererar tekniska lösningar som hjälper våra kunder att skapa rena och hygieniska miljöer på ett konkurrenskraftigt sätt och utan att äventyra sina anställdas hälsa.

Bolaget har levererat totalt närmare 600 robotar till kunder i Europa, Nordamerika och Japan. Robotar har sålts och installerats i ett 20- tal länder. I nypris motsvarar de installerade robotarna ett värde på c:a 210 MSEK. De viktigaste målgrupperna är djurstallar, mälterier samt bilindustri.

Världsmarknaden för robotsystem inom detta område leds av Envirologic med en marknadsandel överstigande 80 %. Marknadspotentialen enbart i Europa överstiger 10 000 MSEK*.

Envirologic AB har sin verksamhet i Uppsala. Här leds och bedrivs produktutveckling, tillverkning, marknadsföring och försäljning.

För ytterligare information se www.envirologic.se eller kontakta Jan Sandberg via jan.sandberg@envirologic.se eller 018-39 82 30.

* Baserat på statistik från Eurostat. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/agriculture/data/main_tables