Bokslutskommuniké 2022 Envirologic AB (publ.)

Periodens resultat i korthet

• Nettoomsättning för perioden uppgick till 38 295 tkr (37 640 tkr)
  • Nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 9 514 tkr (14 020 tkr)
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till -1 687 tkr (-1 340 tkr)
  • Resultat före skatt för fjärde kvartalet uppgick till 410 tkr (-480 tkr)
  • Eget kapital 31 december 2022 uppgick till 17 284 tkr (18 971 tkr), varav Aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
  • Eget kapital per aktie uppgick till 1,75 (1,92 kr)
  • Likvida medel, 31 december 2022, 2 693 (7 058 tkr)
  • Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till -0,17 kr (-0,07 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till    -0,17 kr (-0,12 kr)
  • Fjärde kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till 0,04 kr (-0,01 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,01 kr (-0,05 kr)

Orderläge

• Periodens orderingång uppgår till 128 (129) robotar och 113 (115) robotar har levererats.
  • Fjärde kvartalets orderingång var 39 (53) robotar och 25 (42) robotar har levererats

Kommentarer från VD

Ett spännande och utmanande år har kommit till ända och ett nytt, mest troligt, lika spännande och utmanande år har just inletts. Det sedan tidigare stora intresset och behov av automatiserad högtryckstvätt inom djurhållning är fortsatt på uppåtgående, vilket vi får bekräftat ifrån såväl grisuppfödare som befintliga och potentiellt nya distributörer. Den fortsatt mest betydelsefulla anledningen till att vilja äga en tvättrobot är svårigheten att finna arbetskraft som är villig att utföra det tunga arbete det innebär att tvätta djurstallar. Detta förefaller inte vara en övergående utmaning utan snarare tvärtom. Vi för flertalet intressanta dialoger med potentiella distributörer på ett antal nya marknader som bör resultera i nya samarbeten i en närtid och som förhoppningsvis kommer bidraga till vår fortsatta tillväxt.

Trots ansträngda ekonomiska förutsättningar för Europas grisbönder, som konsekvens av ökade kostnader för insatsvaror, ökade försäljningen tydligt under årets tre första kvartal jämfört med 2021. Fjärde kvartalet, som normalt är det starkaste kvartalet försäljningsmässigt, inleddes dock med en svag orderingång i oktober och november. December bjöd glädjande nog på företagets historiskt näst starkaste orderingång en enskild månad och därmed ser orderstocken bra ut när vi går in i 2023, vilket borgar för en intäktsmässigt bra start på året.

Den globala komponentbristen har försvårat för många tillverkare och så också för oss. Det har som konsekvens av detta delvis varit utmanande att säkerställa tillgång till vissa delar som är centrala för tvättroboten, vilket stört vår försäljning. Det är nog rimligt att anta att vi även under detta år kommer kunna se störningar i dessa leveranskedjor.

Föregående år erfor vi kostnadsökningar för materialinköp men även omkostnader i stort, vilket har påverkat lönsamheten. Under det fjärde kvartalet redovisas ett positivt resultat men för helåret som helhet en förlust. Vi arbetar kontinuerligt med lönsamhetsstärkande åtgärder såsom att konkurrensutsätta och prisförhandla med våra leverantörer samt aktivt se över möjligheter till kostnadseffektiv produktion. Det har gett en dämpande effekt på ökningen av tillverkningskostnader och kommer ge ytterligare effekt framöver. Med syfte att minska kostnader och öka lönsamhet kommer dessutom en viss neddragning av personalstyrkan att genomföras.

Vi har genomfört prishöjningar för att i största möjliga mån ta ut kostnadsökningarna gentemot våra kunder. Dessa prisökningar har i vissa delar slagit igenom men kommer primärt ge effekt under början på detta år. Med dessa åtgärder sammantaget är ambitionen att såväl bruttomarginalen som lönsamhet i stort ska stärkas.

Vi börjar nu närma oss de sista stegen i utvecklingen av Go Cleaner, vår tvättrobot avsedd för kycklingstallar, och ser mycket fram emot att under andra halvan av året leverera de första tvättrobotarna till förväntansfulla kunder som efterfrågar denna möjlighet.

På uppdrag av en stor internationell aktör inom lantbrukssektorn, genomför vi en förstudie kring att gemensamt undersöka förutsättningarna för att utveckla en tvättrobot avsedd för ett nytt segment i marknaden. Projektet bekräftar att den efterfrågan och potential vi ser i automatiserad högtryckstvätt är påtaglig i även andra segment av marknaden.

Den underliggande efterfrågan vi ser i marknaden för automatiserad högtryckstvätt av gris- och kycklingstallar, stärks genom positiva signaler från flera återförsäljare och en god försäljningsstart på året. Vi ser med tillförsikt på 2023!

Martin Pamrin