Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2020

Periodens resultat i korthet

• Nettoomsättning för perioden uppgår till 12 039 tkr (2 662 tkr)
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till 2 335 tkr (-1 069 tkr)
  • Eget kapital 31 mars 2020 uppgick till 24 342 tkr (17 150 tkr), varav Aktiekapital 1 293 tkr (1 139 tkr)
  • Likvida medel, 31 mars 2020, 14 731 tkr (7 907 tkr)
  • Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till 0,24 kr (-0,11 kr)
  • Bolaget hade vid periodens ingång en orderstock på 25 robotar och vid periodens utgång en orderstock på 19 robotar.
  • Periodens orderingång uppgår till 30 robotar och 36 robotar har levererats.

Kommentarer från VD Johan Wennerberg

2020 har börjat starkt. Vi gick in i året med en bra orderstock och orderingången under första kvartalet har varit god, mycket tack vare fortsatt höga priser på fläsk. Vi har under perioden levererat 36 EVO Cleaner till kunder i Sverige, Finland, Frankrike, Bulgarien och Kanada. Även orderstocken vid periodens slut var bra och produktionen arbetar fortfarande för högtryck för att leverera beställningar som kom in under första kvartalet från Sverige, Danmark, Finland och Frankrike.

Även om den pågående corona-pandemin ännu inte haft några betydande negativa effekter på vår verksamhet, följer vi utvecklingen noga och har tagit fram en åtgärdsplan för att hantera eventuella kommande störningar i materialleveranser och försäljning.

Vi har under april märkt viss avmattning i orderingång, främst beroende på att flera av våra distributörer i Europa har svårt att komma ut på kundbesök och att det tycks finnas en generell tendens i de flesta branscher att avvakta med investeringsbeslut tills läget stabiliseras. Detta motverkas i någon grad av att efterfrågan på automatiserad tvättning av grisstallar har blivit större, dels eftersom det är svårt att hitta utländsk arbetskraft under rådande reserestriktioner, dels eftersom pandemin ökar medvetenheten om god djurhållning och hygien i stallar.

Ingen vet idag hur svåra och långvariga corona-pandemins effekter på samhällsekonomin blir, men min bedömning är att livsmedelsbranschen inklusive våra kunder grisproducenterna kommer att klara sig bra. Efterfrågan på livsmedel är oförändrad och ekonomin i grisbranschen är fortsatt god. Det kan i själva verket bli så att den svenska livsmedelsbranschen stärks på lång sikt, då corona-pandemin tydligt visat på vikten av att vara självförsörjande i tider med stängda gränser och minskat internationellt handelsutbyte.

Jag tror också att framtidsutsikterna för kycklingproducenter är fortsatt goda och vi driver därför utvecklingen av tvättroboten för kycklingstallar vidare enligt plan.

Även satsningen i Danmark fortsätter och vi har nyligen anställt Torben Pedersen som General Manager, med uppgift att kick-starta försäljningen i Danmark så snart landets restriktioner lättar.

Johan Wennerberg, VD

Johan Wennerberg
Tel +4618398230
E-mail johan.wennerberg@envirologic.se

Envirologic är ett miljöteknikföretag som har utvecklat och patenterat ett robotsystem för kostnadseffektiv rengöring i hälsovådliga miljöer. Bolaget är en ledande global leverantör av automatiserade tvättlösningar inom bland annat grisproduktion. Envirologic är ett publikt aktiebolag (XSAT: ENVI) med huvudkontor i Uppsala.