DELÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2021

Periodens och andra kvartalets resultat i korthet

• Nettoomsättning för perioden uppgick till 15 982 tkr (20 442 tkr)
  • Nettoomsättning för andra kvartalet uppgick till 8 146 tkr (8 403 tkr)
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till -918 tkr (2 963 tkr)
  • Resultat före skatt för andra kvartalet uppgick till -98 tkr (628 tkr)
  • Eget kapital 30 juni 2021 uppgick till 19 413 tkr (24 831 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
  • Eget kapital per aktie uppgick till 1,97 kr (2,52 kr)
  • Likvida medel 30 juni 2021, uppgick till 11 745 tkr (12 866 tkr)
  • Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till -0,06 kr (0,30 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till
    -0,06 kr (0,24 kr)
  • Andra kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till -0,01 kr (0,06 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,01 kr (0,05 kr)
  • Periodens orderingång uppgår till 46 (45) robotar och 49 (63) robotar har levererats.
  • Andra kvartalets orderingång uppgår till 28 (15) robotar och 24 (27) robotar har levererats.

Efter en något trög inledning på året har försäljningen i andra kvartalet vänt upp. Orderingången var 56% högre än i första kvartalet och 86% högre än andra i kvartalet 2020. Under första halvåret har sammanlagt 49 EVO Cleaner levererats till kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Frankrike, Spanien, Rumänien och Japan. Bolagets rörelseresultat (EBITDA) landade på +0,1 MSEK för andra kvartalet och -0,3 MSEK för perioden som helhet.

Vi märker en generell optimism i branschen med ökat antal förfrågningar från kunder, även på nya geografiska marknader. Exporten av griskött från Europa ökat med 24% jämfört med samma period 2020 och mer än hälften av Europas export går idag till Kina. Det har medfört att avräkningspriset för slaktgris i Europa nu har återhämtat sig och legat relativt stabilt under andra kvartalet. Efterfrågan på svenskt griskött är fortsatt god och de svenska avräkningspriserna ligger cirka 20% högre än genomsnittet i EU, vilket är positivt för vår hemmamarknad. Det är också positivt att ett flertal branschmässor öppnar igen efter pandemin. Envirologic kommer under andra halvåret att vara representerat på mässor i Spanien, Frankrike, Ungern, Rumänien, Schweiz och Sydkorea.

Vi ser fortsatt en stor marknadspotential i den tvättrobot för kycklingsstallar som vi har under utveckling. Den mycket utmanande miljön vid tvättning av kycklingstall ställer höga tekniska krav, vilket bidragit till en längre utvecklingstid än planerat. Utvecklingen har dock tagit flera avgörande steg under året och vi hyser stora förhoppningar till de fälttester som påbörjas inom kort.

Johan Wennerberg, VD

Johan Wennerberg
Tel +4618398230
E-mail johan.wennerberg@envirologic.se

Envirologic är ett miljöteknikföretag som har utvecklat och patenterat ett robotsystem för kostnadseffektiv rengöring i hälsovådliga miljöer. Bolaget är en ledande global leverantör av automatiserade tvättlösningar inom bland annat grisproduktion. Envirologic är ett publikt aktiebolag (XSAT: ENVI) med huvudkontor i Uppsala.