Delårsrapport januari-juni 2020

Periodens och andra kvartalets resultat i korthet
• Nettoomsättning för perioden uppgår till 20 442 tkr (7 407 tkr)
• Nettoomsättning för andra kvartalet uppgår till 8 403 tkr (4 745 tkr)
• Resultat före skatt för perioden uppgick till 2 963tkr (-1 592 tkr)
• Resultat före skatt för andra kvartalet uppgick till 628 tkr (-523 tkr)
• Eget kapital 30 juni 2020 uppgick till 24 831 tkr (20 592 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
• Eget kapital per aktie uppgick till 2,52 kr (2,08 kr)
• Likvida medel 30 juni 2020 uppgick till 12 866 tkr (10 019 tkr)
• Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till 0,30 kr (-0,18 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till
0,24 kr (-0,14 kr)
• Kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till 0,06 kr (-0,06 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till
0,05 kr (-0,04 kr)
• Bolaget hade vid periodens ingång en orderstock på 26 robotar och vid periodens utgång en orderstock på
8 robotar
• Periodens orderingång uppgår till 45 (27) robotar och 63 (18) robotar har levererats
• Andra kvartalets orderingång var 15 (23) robotar och 27 (14) robotar har levererats

Kommentarer från VD Johan Wennerberg

Corona-pandemin till trots har både orderingång och försäljning under första halvåret utvecklats positivt. Inte heller våra underleverantörer har påverkats nämnvärt av pandemin och produktionen har därmed gått för högtryck utan allvarliga störningar.

Bolaget har under första halvåret levererat sammanlagt 63 st EVO Cleaner till kunder i Sverige, Finland, Danmark, Frankrike, Holland, Tjeckien, Rumänien, och Kanada. Vi har också fått de första beställningarna från en ny distributör i Kina. Försäljningen i Spanien börjar komma igång och vi har anställt en kundansvarig säljare som är placerad i Spanien för att aktivt stötta vår nuvarande distributör i försäljningsarbetet.

Etableringen i Danmark fortsätter enligt plan och vi har under perioden förstärkt den danska organisationen med en General Manager och en supportingenjör. På grund av corona-situationen har flera viktiga danska mässor ställts in, vilket sannolikt kommer att innebära en något långsammare upprampning av försäljningen än vi tidigare hoppats på.

Utvecklingen av tvättroboten för kycklingstallar har fortsatt under perioden, men lanseringen av produkten kommer att försenas något jämfört med den ursprungliga planen. Detta beror på tekniska utmaningar som medfört att vi ännu inte är klara med alla planerade fälttester.

Fläskpriserna i Europa har sjunkit under första halvåret på grund av det överutbud av färskt kött som uppstått då restaurang- och cateringbranschen bromsat in under corona-pandemin. Man ska dock komma ihåg att minskningen skett från en historiskt hög nivå, och att europeiska grisproducenter har generellt fortsatt god ekonomi. Under andra kvartalet har vi märkt en viss avmattning i orderingång, främst från våra europeiska distributörer, men nu får vi positiva signaler från flera marknader, bland annat Finland, Frankrike och Spanien, om att efterfrågan ökar igen. Jag känner därför stor tillförsikt angående försäljningsutvecklingen i närtid.

Johan Wennerberg, VD

Johan Wennerberg
Tel +4618398230
E-mail johan.wennerberg@envirologic.se

Envirologic är ett miljöteknikföretag som har utvecklat och patenterat ett robotsystem för kostnadseffektiv rengöring i hälsovådliga miljöer. Bolaget är en ledande global leverantör av automatiserade tvättlösningar inom bland annat grisproduktion. Envirologic är ett publikt aktiebolag (XSAT: ENVI) med huvudkontor i Uppsala.