Envirologic AB (publ.) - delårsrapport januari - mars 2024

PERIODENS RESULTAT I KORTHET

• Nettoomsättning uppgår till 16 349 tkr (14 975 tkr)
  • Resultat före skatt uppgår till 4 110 tkr (2 488 tkr)
  • Orderingång uppgår till 33 (30) robotar och 46 (45) robotar har levererats
  • Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,42 kr (0,26 kr)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgår till 0,33 kr (0,23 kr)

FINANSIELL STÄLLNING

• Likvida medel 31 mars 2024 uppgick till 17 230 tkr (9 019 tkr)
  • Eget kapital 31 mars uppgick till 30 755 tkr (19 590 tkr)
  • Eget kapital per aktie uppgick till 3,12 kr (1,99 kr)

VD-KOMMENTAR

Ökad försäljning och stärkt lönsamhet i årets första kvartal

Nettoomsättningen i första kvartalet ökade med 9,2 % jämfört med föregående år, vilket är glädjande då jämförelsekvartalets försäljning var starkt. Rörelsemarginalen i kvartalet ökade till 25,1 %, vilket resulterade i ett resultat före skatt om 4,1 Mkr för kvartalet och en mycket positiv start på året.

.

Finansiellt stark position och första aktieutdelning

Ett starkt resultat och goda kassaflöden i kvartalet likväl som föregående år har bidragit till en stabil finansiell situation med stark likviditet och utan långfristiga skulder. Mot den bakgrunden föreslog styrelsen en aktieutdelning om 0,31 kr per aktie, vilket tillstyrktes av årsstämman. Det känns mycket positivt att företagets första utdelning till aktieägarna kunde realiseras i början på maj.

Vår finansiella situation möjliggör inte bara aktieutdelning utan också ökat fokus på vidareutveckling av vår befintliga tvättrobot EVO Cleaner samt nyutveckling av nya produkter såsom GO Cleaner avsedd för kycklingstall. Investeringar i såväl befintliga som nya produkter ser vi som nödvändiga för att möta befintlig och framtida konkurrens.

.

Flera möjligheter att möta befintliga och nya kunder

Vi går nu in i en period med ett antal olika tillfällen att möta såväl befintliga som potentiellt nya kunder på den svenska marknaden. Sveriges Grisföretagares årsstämma i Helsingborg är ett av flera sådana tillfällen. Vi ser också fram emot att få träffa grisuppfödare på Sverige stora lantbruksmässa Elmia Lantbruk i oktober.

I början på juni ställer vi ut tillsammans med vår partner för den amerikanska marknaden på World Pork Expo i Des Moines, Iowa. Vårt deltagande där är upptakten till vårt ökade fokus på den amerikanska marknaden och den stora potential som finns där. Vi har stora förhoppningar på den nordamerikanska marknaden i stort och har som ambition att etablera ytterligare samarbeten där.

EuroTier i Hannover är branschens ledande mässa och där ställer vi ut i november. EuroTier är en utmärkt möjlighet för oss att stärka befintliga- och etablera nya relationer med såväl partners som kunder från hela världen och något vi ser mycket fram emot.

Vi går ett mycket spännande och innehållsrikt år tillmötes och ser fram emot fortsatt tillväxt och många spännande möten med såväl nuvarande som nya kunder under året!

Kontakt:    Martin Pamrin, VD
Telefon:     +46(0)18-39 82 30
E-post:       martin.pamrin@envirologic.se

Envirologic AB är en ledande leverantör av system för automatiserad högtryckstvättning av hälsovådliga miljöer i djurstallar. Envirologic har utvecklat och patenterat tvättroboten EVO Cleaner som minimerar manuellt hälsovådligt tvättarbete och hjälper bolagets kunder att på ett kostnadseffektivt sätt till en förbättrad arbetsmiljö samt ökad biosäkerhet och produktivitet. Envirologic är noterat på Spotlight Stock Market (XSAT: ENVI).