Envirologic AB (publ): Delårsrapport januari - juni 2023

.

Periodens resultat i korthet

• Nettoomsättning för kvartalet uppgick till 13 287 tkr (8 949 tkr)
  • Nettoomsättning för perioden uppgick till 28 262 tkr (19 586 tkr)
  • Resultat före skatt för kvartalet uppgick till 2 365 tkr (-630 tkr)
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till 4 852 tkr (-902 tkr)
  • Eget kapital 30 juni 2023 uppgick till 21 465 tkr (18 248 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
  • Eget kapital per aktie uppgick till 2,18 kr (1,85 kr)
  • Likvida medel 30 juni 2023 uppgick till 7 440 tkr (5 030 tkr)
  • Andra kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till 0,25 kr (-0,07 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,19 kr (-0,05 kr)
  • Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till 0,51 kr (-0,08 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,42 kr (-0,07 kr)

Orderingång & leverans

• Andra kvartalets orderingång uppgår till 36 (36) robotar och 35 (29) robotar har levererats.
  • Periodens orderingång uppgår till 66 (58) robotar och 79 (62) robotar har levererats.

Kommentar från VD

Det är glädjande att kunna konstatera att den starka inledningen på året följs av ytterligare ett starkt kvartal sett till såväl omsättning som resultat. Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på automatiserad tvätt av djurstallar vilket avspeglas i vår försäljning. Vi har, trots ett osäkert omvärldsläge, stärkts i vår uppfattning om en fortsatt stark efterfrågan även framöver. Det är vidare glädjande att vi, trots det rådande ekonomiska läget, genom prisjusteringar, kostnadskontroll och positiv valutaeffekt, stärker såväl bruttovinst som rörelsemarginal.

Europa är fortsatt den marknad som står för störst andel av försäljningen men vi ser en ökad efterfrågan ifrån övriga delar av världen. Den nordamerikanska marknaden har stor potential och djuruppfödarna där upplever, precis som i Europa, problem att finna kvalificerad arbetskraft, vilket påverkar intresset för automatiserad tvätt i positiv riktning. Mot denna bakgrund intensifierar vi arbetet med att finna partners i USA och Kanada, vilket vi har förhoppningar om över tid ska bidraga till vår tillväxt på ett påtagligt sätt.

Efter sommaren introducerar vi vår nya tvättrobot, Go Cleaner, avsedd för tvätt av kycklingsstallar, på marknaden vilket både vi och potentiella kunder ser mycket fram emot. Med syfte att säkerställa god kvalitet och driftsäkerhet avser vi göra en kontrollerad marknadsintroduktion i Sverige och därefter erbjuda Go Cleaner utanför den svenska marknaden. Intresset är stort ifrån såväl potentiella uppfödare som distributörer så vi ser med tillförsikt fram emot detta.

Som tidigare kommunicerats har vi på initiativ av en ledande leverantör av utrustning till djuruppfödare inlett ett samarbete. Syftet med samarbetet är att tillsammans utveckla en automatiserad tvättlösning avsedd för ett marknadssegment vi inte tillgodoser idag. Utöver de framtida tillväxtmöjligheter detta ger är det mycket positivt och hedrande att en högt aktad och ledande aktör ser potential i såväl vår teknologi som Envirologic som samarbetspartner.

Det är med stor entusiasm och glädje jag och mina kollegor tar oss an alla de spännande möjligheter som ligger framför oss och vill samtidigt passa på och tacka för förtroendet!