Envirologic AB (publ) inleder utvecklingssamarbete

Envirologic AB (publ) har ingått ett samarbetsavtal med en ledande aktör inom utrustning till producenter inom djurhushållning som är verksam genom egen närvaro och via partners på hundratalet marknader runt om i världen. Envirologic kan av konkurrensskäl i detta läge inte ange vilken aktör som avses.

Parterna har tillsammans genomfört en förstudie som lett fram till detta avtal. Samarbetsavtalet syftar till att utveckla en tvättrobot för automatiserad högtryckstvätt till en kundgrupp inom djurhållning som Envirologic idag inte till fullo kan tillgodose. När systemet är färdigutvecklat kommer Envirologic äga rätt att tillverka systemet åt samarbetspartnern, som har för avsikt att erbjuda lösningen till sina kunder runt om i världen. Utvecklingen i sin helhet förväntas ta ett par år och målsättningen är att introducera tvättroboten på marknaden under 2025.

Utvecklingsarbetet kommer ledas av Envirologic och finansieras i sin helhet av samarbetspartnern. Intäkterna från utvecklingsarbetet under utvecklingsfasen förväntas ha en marginell resultatpåverkan för Envirologic. I kommersiell fas bedömer Envirologic att det nya systemet innebär en betydande adresserbar marknad och därmed har en betydande potential men det finns inget definierat ordervärde.

”Det är mycket glädjande att denna ledande aktör, som är en mycket väl erkänd och som många i branschen tittar på, väljer Envirologic som samarbetspartner. Det är ett kvitto på att vår tekniska kompetens och våra lösningar ligger i absolut framkant och helt i linje med marknadens ökande efterfrågan på automatiserad högtryckstvätt inom djurhållning. Vi ser mycket fram emot samarbetet och sätter stor tilltro till att det kommer bidra till Envirologics framtida tillväxt, säger Envirologics VD Martin Pamrin.”

Informationen är sådan som Envirologic är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-20 13:31 CET.

Tel:       +46(0)18-39 82 30
E-post: martin.pamrin@envirologic.se

Envirologic AB är en ledande leverantör av system för automatiserad högtryckstvättning av hälsovådliga miljöer i djurstallar. Envirologic har utvecklat och patenterat tvättroboten EVO Cleaner som minimerar manuellt hälsovådligt tvättarbete och hjälper bolagets kunder att på ett kostnadseffektivt sätt till en förbättrad arbetsmiljö samt ökad biosäkerhet och produktivitet. Envirologic är noterat på Spotlight Stock Market (XSAT: ENVI).