Envirologic AB (publ): Delårsrapport januari – juni 2022

.

Periodens och andra kvartalets resultat i korthet

• Nettoomsättning för perioden uppgick till 19 586 tkr (15 982 tkr)
  • Nettoomsättning för kvartalet uppgick till 8 949 tkr (8 146 tkr)
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till -902 tkr (-918 tkr)
  • Resultat före skatt för kvartalet uppgick till -630 tkr (-98 tkr)
  • Eget kapital 30 juni 2022 uppgick till 18 248 tkr (19 413 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
  • Eget kapital per aktie uppgick till 1,85 kr (1,97 kr)
  • Likvida medel 30 juni 2022 uppgick till 5 030 tkr (11 745 tkr)
  • Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till -0,08 kr (-0,06 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,07 kr (-0,06 kr)
  • Andra kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till -0,07 kr (-0,01 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,05 kr (-0,01 kr)

Orderingång & leverans

• Periodens orderingång uppgår till 58 (48) robotar och 62 (49) robotar har levererats
  • Andra kvartalets orderingång uppgår till 36 (28) robotar och 29 (24) robotar har levererats

Kommentar från VD

Vi ser i årets andra kvartal en fortsatt försäljningstillväxt jämfört med motsvarande kvartal föregående år men med en lägre tillväxttakt än första kvartalet. Det höga kostnadsläget samt kostnader relaterat till lansering av tvättroboten anpassad för kycklingstallar bidrar till ett resultat för första halvåret om -902 tkr. Vi arbetar kontinuerligt med marginalstärkande åtgärder på såväl intäkts- som kostnadssidan med ökande marginaler i sikte.

Den generella efterfrågan på automatisering inom lantbruket generellt och mer specifikt automatiserad högtryckstvätt inom grisbranschen är fortsatt stark men vi får dock signaler från flera marknader att ekonomiskt hårt pressade lantbrukare avvaktar med investeringar som konsekvens av ett allmänt högt kostnadsläge och mer specifikt på foder, energi och drivmedel.

Som en konsekvens av den globala komponentbristen, och då inte minst på halvledare, har vi haft störningar i våra inleveranser vilket inneburit längre leveranstider till våra kunder samt periodvis påverkan på vår försäljning som konsekvens.

Under sommaren har vi utfört skarpa tester av vår tvättrobot, anpassad för kycklingsstall hos potentiella kunder. Testerna och de potentiella kundernas intresse och återkoppling har stärkt oss i vår övertygelse att det finns en stor potential och efterfrågan på en tvättrobot för kycklingstall. Vi känner stor entusiasm inför lanseringen senare under året.

I början på sommaren flyttade vi in i större och bättre anpassade lokaler vilket inneburit bättre trivsel och funktion och inte minst ökad produktionskapacitet för att kunna tillgodose en ökande efterfrågan, vilket känns mycket positivt.

Tel:       +46(0)18-39 82 30
E-post: martin.pamrin@envirologic.se

Envirologic är ett svenskt miljöteknikföretag som har utvecklat och patenterat ett robotsystem för kostnadseffektiv rengöring i hälsovådliga miljöer. Bolaget är en ledande global leverantör av automatiserade tvättlösningar inom bland annat grisproduktion. Envirologic är ett publikt aktiebolag (XSAT: ENVI) med huvudkontor i Uppsala.

Taggar: