Envirologic AB (publ): Delårsrapport januari – juni 2024

ANDRA KVARTALET I KORTHET

Nettoomsättningen uppgår till 16 303 tkr (13 287 tkr)

Resultat före skatt uppgår till 3 759 tkr (2 365 tkr)

Orderingång uppgår till 36 (36) robotar och 41 (35) robotar har levererats

Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,37 kr (0,25 kr)

Resultat efter skatt per aktie uppgår till 0,30 kr (0,19 kr)

PERIODEN I KORTHET

Nettoomsättning uppgår till 32 652 tkr (28 262 tkr)

Resultat före skatt uppgår till 7 869 tkr (4 852 tkr)

Orderingång uppgår till 69 (66) robotar och 87 (79) robotar har levererats

Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,78 kr (0,51 kr)

Resultat efter skatt per aktie uppgår till 0,63 kr (0,42 kr)

FINANSIELL STÄLLNING

Likvida medel 30 juni 2024 uppgick till 14 593 tkr (7 440 tkr)

Eget kapital 30 juni uppgick till 30 674 tkr (21 465 tkr)

Eget kapital per aktie uppgick till 3,11 kr (2,18 kr)

VD-KOMMENTAR

Fortsatt tillväxt och god lönsamhet

Tillväxten fortsätter i årets andra kvartal och vi ser en ökad nettoomsättning om 22,7 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. På motsvarande sätt är tillväxten i nettoomsättning under det första halvåret jämför med motsvarande period föregående år 15,5 %, vilket är i linje med vårt kommunicerade tillväxtmål om 15 % över tid. Rörelsemarginalen minskar något jämfört med årets första kvartal men en rörelsemarginal om 22,2 % får ändå anses tillfredställande och är klart över vårt mål om 15 % rörelsemarginal.

.

Mot tillväxt i flera dimensioner

Vi ser goda möjligheter till fortsatt framtida tillväxt, vilket vi ser kommer kunna realiseras på olika sätt. Ett sätt är att arbeta med att bredda vårt erbjudande mot nya kundgrupper. Utvecklingen av vår tvättrobot avsedd för kycklingstallar fortskrider med målsättning att den ska kunna börja bidra till vår tillväxt under 2025 och än mer på lite sikt.

Vi arbetar nära våra befintliga distributörer med syfte att växa vår försäljning genom dem. Det är dock avgörande för den framtida tillväxten att vi lyckas etablera och utveckla nya, framgångsrika samarbeten. Ett bra exempel på ett relativt nytt samarbete som vi redan ser kommer kunna bidraga på ett konkret sätt är samarbetet med vår polska samarbetspartner. Polen är en mycket intressant marknad med stor potential så det känns mycket positivt. Det finns ett antal olika marknader, såväl på vår hemmamarknad i Europa som utanför, där vi ännu inte etablerat ett samarbete men där det finns en god potential. Vårt nyligen etablerade samarbete i Österrike är ett exempel på en sådan marknad och sökandet efter fler duktiga partners med potential på andra marknader fortskrider.

.

Vår affärsmodell del av en global trend

En viktig drivkraft bakom våra kunders önskan att automatisera tvätt av sina djurstallar, utöver en påtagligt förbättrad arbetsmiljö, är drivkraften att automatisera och digitalisera sina processer som resultat av svårigheter att finna och behålla kompetent arbetskraft. Det är inte alla gånger primärt finansiella drivkrafter bakom investeringen i vår tvättrobot utan behovet av att automatisera arbete som annars riskerar att inte bli utfört som resultat av brist på arbetskraft. Detta är inte enbart aktuellt inom djurhushållning och tvätt av djurstallar utan inom merparten av alla industrier. Det känns därmed väldigt positivt och motiverande att vi på Envirologic får vara en liten del av lösningen på detta globala problem och samtidigt hjälpa våra kunder med de utmaningar de står inför i sin vardag!

Taggar: