Kommuniké årsstämma i Envirologic AB (publ) 2023

Envirologic AB (publ) har hållit årsstämma den 28 april 2023 varvid aktieägarna fattade dessa väsentliga beslut:

.

• Beslutades att fastställa balans- och resultaträkning för 2022.
  • Beslutades att disponera bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen i enlighet med styrelsens förslag.
  • Beslutades att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.
  • Beslutades att styrelsen ska bestå av fem styrelseledamöter och en styrelsesuppleant.
  • Beslutades att välja Anna Leinder, Anders Lif, Martin Pamrin och Ulf Stern (samtliga omval) samt nyval av Olle Qvarnström till styrelseledamöter. Till styrelsesuppleant beslutades att välja Anders Landelius (tidigare ordinarie ledamot).
  • Beslutades att välja Linda Sandler (omval) till revisor och Sten Eriksson (omval) till revisorssuppleant för tiden till nästa årsstämma.
  • Beslöts att välja en valberedning bestående av Anders Landelius, Anders Lif samt Martin Pamrin (samtliga omval) med Anders Lif som valberedningens ordförande.
  • Beslutades att arvodera Anders Landelius, Anna Leinder, Ulf Stern och Olle Qvarnström med ett prisbasbelopp vardera samt att det utgår ett extra prisbasbelopp till styrelsens ordförande. Beslutades att  inget styrelsearvode ska utgå till Anders Lif och Martin Pamrin i egenskap av representanter för större ägare.
  • Beslutades att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller emission av konvertibler och/eller teckningsoptioner varvid styrelsen bemyndigas att besluta om att emissioner ska kunna ske mot kontant betalning, mot apportegendom och/eller genom kvittning, eller i övrigt förenas med villkor. Syftet med förslaget är att ge styrelsen handlingsfrihet i samband med eventuella företagsförvärv, kapitalanskaffning och vid rekryteringar. Bemyndigandet begränsas till maximalt 30% av totalt antal utestående aktier.

______________________________________________________________

Envirologic AB är en ledande leverantör av system för automatiserad högtryckstvätt av hälsovådliga miljöer i djurstallar. Envirologic har utvecklat och patenterat tvättroboten EVO Cleaner som minimerar manuellt hälsovådligt tvättarbete och hjälper bolagets kunder att på ett kostnadseffektivt sätt till en förbättrad arbetsmiljö samt ökad biosäkerhet och produktivitet. Envirologic är noterat på Spotlight Stock Market (XSAT: ENVI).