Kvartalsrapport januari-mars 2022 - Envirologic AB (publ.)

Periodens resultat i korthet

• Nettoomsättning för perioden uppgick till 10 637 tkr (7 836 tkr)
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till -273 tkr (-820 tkr)

• Eget kapital 31 mars 2022 uppgick till 18 753 tkr (19 440 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)

• Eget kapital per aktie uppgick till 1,90 kr (1,97 kr)

• Likvida medel 31 mars 2022 uppgick till 8 596 tkr (10 339 tkr)

• Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till -0,01 kr (-0,06 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,02 kr (-0,07 kr)

Orderingång & leverans

• Periodens orderingång uppgår till 22 (19) robotar och 33 (25) robotar har levererats

Kommentar från VD

Efter en stark avslutning på 2021 så har vi gått in i det nya året med stor tillförsikt och optimism. Vi ser en ökande omsättning under det första kvartalet jämfört med samma period förra året. Det råder brist på arbetskraft inom lantbruket och inte minst till så pass krävande arbetsuppgifter som att tvätta djurstall, vilket gynnar en utveckling mot ökad automatisering.

Som en konsekvens av ökande priser på insatsvaror såsom spannmål (foder), energi och drivmedel ser vi att våra kunders ekonomiska situation på flera marknader försämrats och därmed i vissa fall investeringsviljan i det korta perspektivet. Vi ser också att tillgången till material och komponenter i vår produktion försämrats, något som vi arbetar intensivt med att bemöta för att kunna hålla nere leveranstider mot våra kunder samt våra produktionskostnader. Vi följer utvecklingen i vår omgivning noggrant samt vidtager löpande åtgärder med syfte att minimera påverkan och eventuella risker.

Utvecklingen av vår tvättrobot anpassad för kycklingstall fortskrider enligt plan och vi planerar för en marknadsintroduktion på den svenska marknaden under slutet på detta år. Samtidigt förbereder vi för en bredare lansering på ytterligare marknader under början av nästa år. I de kontakter vi har med marknadens aktörer stärks vi i vår uppfattning att det finns en god efterfrågan på automatiserad högtryckstvätt även av kycklingsstall.

Arbetet med att färdigställa våra nya lokaler löper på enligt plan. Vi ser fram emot att under sommaren flytta till större och bättre anpassade lokaler med ökad produktionskapacitet.

Vi ser med tillförsikt fram emot resterande del av året och alla de spännande händelser och utmaningar som ligger framför oss, vilket vi tar oss an med stor entusiasm!

Tel:       +46(0)18-39 82 30
E-post: martin.pamrin@envirologic.se

Envirologic AB är en ledande global leverantör av system för automatisk högtryckstvättning för hälsovådliga miljöer. Envirologic har utvecklat och patenterat tvättroboten EVO Cleaner som minimerar manuellt hälsovådligt tvättarbete och hjälper bolagets kunder att på ett kostnadseffektivt sätt skapa rena och hygieniska miljöer. Historiskt har lantbruk, och mer specifik djurhushållning, varit den dominerade marknaden men potentialen i andra branscher såsom logistik och industri bedöms betydande. Envirologic är noterat på Spotlight Stock Market (XSAT: ENVI).