Tillsammans kan vi göra Uppsala renast i Sverige.

Den 30 till 31 augusti kommer Uppsalaföretaget Envirologic att, tillsammans med Uppsala kommun, ge sig på att ta bort intrampat tuggummi i centralpassagen.

Att tillsammans med Uppsala kommun få vara med och påverka vår stadsmiljö känns extra kul och viktigt för oss, säger VD Jan Sandberg. Vi är ett genuint Uppsalaföretag som i år firar 20 år och vill som sådant visa upp ett representativt Uppsala som vi är stolta över. Vi har ofta utländska gäster som företag kopplas vi ihop med staden, fortsätter Jan. Dessutom bor de flesta som jobbar i Envirologic också i stan och vill ha en bra närmiljö.

Vår förhoppning med testet är att vår tvättrobot kan få bort tuggummit som sitter otroligt hårt fast i underlaget. Kan vi lyckas med det innebär detta ett renare, snyggare och mindre nedskräpat Uppsala och i förlängningen också en sänkt renhållningskostnad. Samtidigt får vi en trevligare stad att visa upp.

Viktigt är att vi också kommer att underlätta arbetsmomentet som är tufft. Det ger en hållbar arbetsmiljö för Uppsala kommuns anställda, avslutar Jan.

Ytterligare information: Jan Sandberg tel: 018-50 04 57 e-post: jan.sandberg@envirologic.se hemsida: www.envirologic.se

Om företaget:

Envirologic är pionjär och världsledande med sin tvättrobot för att automatisera högtryckstvätt i hårt smutsade och för människor ohälsosamma miljöer. Med sina 20 år som företag är Envirologic idag världsledande och har 700 tvättrobotar i 25 olika länder. Företagets vision är:

”VI SKA ELIMINERA ALL MANUELL HÖGTRYCKSTVÄTTNING

I OHÄLSOSAMMA MILJÖER”

Tvättrobotarna har utvecklats i Uppsala och produceras i Librobäck. De allra flesta komponenter som används i produktionen är också tillverkade i Sverige.

Mer om tvättroboten:

EVO Cleaner är den enda programmerbara tvättroboten i världen och som programmeras enkelt med hjälp av en joystick, och programmeringen lagras smidigt i en dator på roboten. Med bilder, språkval och en tydlig display på datorn är det enkelt för den dagliga användaren att förstå roboten. Den upprepar sedan det inlärda rörelsemönstret och förflyttar sig själv utifrån programmet.

Detta innebär att ingen behöver vara närvarande när tvättroboten arbetar, vilket andra produkter på marknaden kräver.

Tvättroboten vet också sin position i ”rummet” med hjälp av förinställda punkter och tvättar enligt recept tills man är nöjd. I maskinen finns ett 4G-modem som gör det möjligt för användare och support att kommunicera med roboten via internet. Roboten skickar också ett SMS till användaren om något går fel. Tvättroboten har en tvättarm som är rörlig i tre plan och har en arbetsräckvidd på sex (6) meter. Armen har ett vinklat sprutmunstycke som kan roteras i 360 grader.

EVO Cleaner förflyttas lätt tack vare batteridriften. Från displayen kan man enkelt manövrera roboten och med hjälp av ett elektriskt centrumhjul manövrerar man enkelt kring hörn och i trånga passager. Vattenförbrukningen minskar i jämförelse mot manuell tvätt.

EVO Cleaner borde vara det självklara valet för den som vill följa Arbetsmiljölagen och skapa ett hållbart arbetsliv för sig själv eller sina anställda. Detta då tvättroboten tar bort 85 % av den manuella tvätten.

Mer om EVO Cleaner hittar du på vår hemsida www.envirologic.se