Delårsrapport Q2/2024: Enzymatica bygger momentum för expansion

Andra kvartalet

Januari-juni

• Nettoomsättningen uppgick till 6,4 MSEK (8,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till -13,5 MSEK (-11,2).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,08 SEK (-0,07).
  • Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -19,0 MSEK (-9,5).
  • Nettoomsättningen uppgick till 15,8 MSEK (21,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till -31,9 MSEK (-25,5).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,19 SEK (-0,16).
  • Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgick till -26,3 MSEK (-21,7).

VD har ordet

”Många faktorer pekar nu i en gynnsam riktning för Enzymatica. Vi gör stora forskningsframsteg, har fått MDR-certifiering, möter internationellt intresse och ser tecken på en regulatorisk utveckling som kan bli gynnsam för oss. Samtidigt behöver vi bygga ut vårt partnernätverk vilket inte sker över en natt. Registreringar i nya länder kommer att förskjuta lanseringen på de största internationella marknaderna och vi vill öka våra forskningsinsatser.

Styrelsens beslut att uppdatera de finansiella målen och anskaffa mer kapital till bolaget ger oss den arbetsro och långsiktighet som krävs för att vi under hösten ska kunna bygga momentum tillsammans med befintliga och nya partners och sedan nå den starka försäljningstillväxt som vi planerat för under flera år. Jag är övertygad om att världen får se ett starkt och framgångsrikt Enzymatica resa sig under de närmaste åren”, säger Claus Egstrand, VD.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Universitetet i Kent presenterade den 13 juni nya interimsresultat från den pågående kliniska studien om ColdZymes effekt på behandling av symtom och varaktighet av övre luftvägsinfektioner (URTI). Interimsresultat visar att ColdZyme minskar mängden rhinovirus och minskar antalet sjukdagar med upp till fem dagar. Enligt universitetet i Kent kommer slutresultaten från studien att publiceras i augusti 2024.

Väsentliga händelser efter kvartalet

• Vid sitt möte den 18 juli beslutade styrelsen att uppdatera bolagets finansiella mål med anledning av en planerad förändring av affärsmodellen. Målet för EBIT om minst cirka 170 MSEK behålls men flyttas fram till utgången av 2027. Nytt mål för nettoomsättningen kommuniceras i ett senare skede.
  • Vid sitt möte den 18 juli beslutade styrelsen att kalla till extra årsstämma i syfte att godkänna en företrädesemission som tillför bolaget cirka 130 MSEK före emissionskostnader. Emissionslikviden ska huvudsakligen användas till att finansiera rörelsens kostnader under en kommande period av förhandlingar och registreringar i existerande och nya marknader, för fortsatt geografisk expansion samt för återbetalning av ett lån som tidigare tecknats med bolagets tre största ägare, styrelseordförande och VD. Emissionen kommer att säkerställas till 90 % genom garantier och teckningsförbindelser.

Andra händelser under och efter kvartalet

• Nederländernas OS-lag har beställt ColdZyme till sin trupp inför OS och Paralympics i Paris 2024. Deltagarna kommer att använda ColdZyme för att minska risken att smittas av övre luftvägsinfektioner när de rör sig bland andra tävlande eller utanför OS-området.
  • Vid konferensen Global Health Summit i Genève i slutet av maj deltog professor Glen Davison i ett panelsamtal om global hälsa där han presenterade resultat från sin pågående studie om ColdZyme.

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig via www.enzymatica.se/se/investerare/finansiella-rapporter

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024, kl. 08:30 CET.

För mer information, kontakta:

Claus Egstrand, VD, Enzymatica AB
Tel: +44 7780 22 8385 | E-post: claus.egstrand@enzymatica.com