• Enzymatica AB/

Enzymatica AB: Fullständiga artikeln från COLDPREV I-studien publicerad - stärker dokumentation för ColdZyme

Lund den 18 oktober 2017

Enzymatica presenterar den nyligen publicerade fullständiga artikeln från COLDPREV I-studien i Open Journal of Respiratory Diseases (OJRD). Den dubbelblinda placebokontrollerade pilotstudien utvärderade ColdZyme® Munspray vid experimentellt inducerad förkylning hos friska frivilliga försökspersoner. Studieresultaten indikerar att ColdZyme signifikant reducerar virusmängden och förkortar antalet förkylningsdagar.

Studien genomfördes som en pilotstudie på Öron-Näsa-Hals kliniken på Skånes Universitetssjukhus, och har tidigare publicerats i form abstrakt och som poster.  I studien inokulerades (infekterades) 46 försökspersoner, med förkylningsvirus (rhinovirus) under randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade förhållanden. Resultaten visade en statistiskt signifikant skillnad mellan ColdZyme och placebo avseende reduktion av virusmängden i halsen (-99%) och reduktion av antalet förkylningsdagar (-54%) från 6,5 till 3 dagar.

• Studieresultaten är mycket intressanta och har gett oss värdefull information för designen av framtida uppföljningsstudier av ColdZyme, säger Fredrik Lindberg, VD för Enzymatica.

ColdZyme Munspray är en CE-märkt medicinteknikprodukt, med avsedd användning att reducera risken för att få en förkylning eller förkorta sjukdomsperioden vid tidiga sjukdomssymptom genom att skapa en skyddande barriär i munhåla och svalg.

Analysen och grafen är baserad på det antal personer där man bekräftat att man infekterats av viruset, alternativt de som uppvisat symptom.

Länk till den fullständiga artikeln: https://doi.org/10.4236/ojrd.2017.74013

Fredrik Lindberg, VD Enzymatica AB
Tel: 0708-86 53 70 | E-post: fredrik.lindberg@enzymatica.com

Om Enzymatica AB