Enzymatica får full marknadstäckning genom grossistavtal med Tamro

Bioteknikföretaget Enzymatica har slutit avtal med läkemedelsgrossistföretaget Tamro om distribution och försäljning av ColdZyme® Munspray mot förkylning för den svenska marknaden. Avtalet innebär att konsumenterna även får möjlighet att köpa produkten via bland andra Cura- och Lloydsapoteken. Sedan tidigare har Enzymatica avtal med flertalet av landets apotekskedjor.

- Det här är Enzymaticas första avtal med någon av de stora grossistföretagen som levererar både receptbelagda och receptfria läkemedel samt andra hälso- och sjukvårdsprodukter till apoteken. Genom avtalet kan vi leverera ColdZyme Munspray till i princip vilket apotek som helst i Sverige, säger Michael Edelborg Christensen, VD för Enzymatica.

Enzymatica har sedan tidigare avtal med Apoteket AB, Kronans Droghandel, Apotek Hjärtat, Medstop, Vårdapoteket och enskilda apotek i Apoteksgruppen samt flertalet online apotek. Genom avtalet med Tamro tillkommer ytterligare cirka 130 apotek genom Cura och Lloyds. Deras försäljning står för cirka 15 procent av marknaden i förkylningskategorin. Det innebär att ColdZyme Munspray har full marknadstäckning, tillgängligt på cirka 1150 av landets 1280 apotek.

ColdZyme® Munspray är en CE-märkt medicinteknikprodukt, med avsedd användning att reducera risken för att få en förkylning eller förkorta sjukdomsperioden vid tidiga sjukdomssymptom genom att skapa en skyddande barriär i munhåla och svalg. Enzymatica har genomfört en klinisk pilotstudie med 46 personer på Skånes Universitetssjukhus i Lund. I september rapporterades resultaten från studien som visar att hos de personer som blev infekterade av förkylningsviruset reducerade ColdZyme Munspray både virusmängd och antal förkylningsdagar jämfört med placebo. Produkten registrerades hos Läkemedelsverket som medicinteknisk produkt klass I i augusti 2012. ColdZyme Munspray lanserades brett från september 2013 och har direkt positionerat sig i marknaden som en av de 10 mest säljande produkterna i förkylningskategorin, (OTC) i Sverige.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se