Enzymatica offentliggör lanseringsplan för egenutvecklad munsköljsprodukt mot tandköttsinflammation

Bioteknikföretaget Enzymatica offentliggör idag en lanseringsplan för en innovativ munskölj baserad på företagets enzymteknologi. Produkten PeriZyme® Munskölj är en andra generationens produkt mot tandköttsinflammation (gingivit) och är en vidareutveckling av företagets tuggummi PeriZyme. Enzymatica planerar att lansera PeriZyme Munskölj på den svenska marknaden under andra halvåret 2014.

"Utvecklingen av en förbättrad produkt mot tandköttsinflammation har pågått en tid och vi är stolta över att nu kunna presentera en lanseringsplan för produkten. PeriZyme är under registrering hos Läkemedelsverket och vi bedömer att en registrering är nära förestående. Vår strategiska satsning på att bygga en attraktiv produktportfölj baserat på egen forskning och utveckling börjar nu ge utdelning” säger Michael Edelborg Christensen, VD på Enzymatica.

Den svenska marknaden för munsköljprodukter beräknas uppgå till drygt 300 Mkr , varav apoteken står för cirka två tredjedelar och dagligvaruhandeln för en tredjedel. Enzymaticas fokus är apoteks- och tandvårdsmarknaden.

Hos Läkemedelsverket kommer produkten att registreras som en medicinteknisk produkt i klass I, vilket ger tillträde till hela den europeiska marknaden. Lanseringen utanför Sverige kommer att ske successivt, i takt med att den egna organisationen expanderar och avtal med distributörspartners tecknas.

I Enzymaticas produktportfölj ingår även ColdZyme® Munspray mot förkylning, som framgångsrikt introducerades i Sverige under andra delen av 2013.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se