Enzymatica ökar omsättningen för 2013 långt över sitt finansiella mål

Bioteknikföretaget Enzymatica meddelar att omsättningen för 2013 kraftigt kommer att överstiga målet på 7 Mkr som företaget kommunicerade i bokslutskommunikén 2012. De preliminära siffrorna för 2013 visar att Enzymatica kommer att nå en omsättning överstigande 10,5 Mkr (0,9 Mkr), vilket är över 50 procent mer än det finansiella målet. För det fjärde kvartalet 2013 beräknas omsättningen uppgå till 6,0 Mkr, (0,4 Mkr). Bakom den goda försäljningsutvecklingen ligger den framgångsrika lanseringen av ColdZyme®Munspray mot förkylning på den svenska marknaden. Enzymatica har under året slutit avtal med de flesta apotekskedjorna i landet. Under hösten har företaget drivit en omfattande marknadskampanj som har placerat ColdZyme på topp 10-listan över mest sålda förkylningsprodukter i värde.

Som tidigare meddelats kommer Enzymatica att publicera sin bokslutkommuniké för 2013 den 4 februari 2014 med fullständiga siffror över den ekonomiska utvecklingen.

Siffrorna inom parantes ovan anger omsättningen för 2012 respektive för fjärde kvartalet 2012.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se