Enzymatica utser ny kvalitetschef och kommunikationschef

Enzymatica har rekryterat Charlotte Andersson som Director Quality Assurance med ansvar för bolagets kvalitetsarbete. Charlotte har lång erfarenhet från life science-industrin och kommer närmast från BioInvent där hon var Senior Quality Assurance Advisor. Enzymatica har också utsett Stefan Olsson till kommunika-tionschef. Stefan har en gedigen erfarenhet från kommunikationsbranschen och kommer att vara adjungerad till ledningsgruppen.

Charlotte Andersson har en gedigen erfarenhet av kvalitetsarbete från den medicintekniska industrin, IVD-branschen (In vitro-diagnostik) samt läkemedels- och bioteknikområdet. I olika befattningar har hon arbetat med kvalitetssystemen ISO 13485, ISO 17025 (kvalitetsstandard för kalibrerings- och testlaboratorier), GMP (Good Manufacturing Practice), GCP (Good Clinical Practice) och GLP (Good Laboratory Practice). På BioInvent var Charlotte Andersson Senior Quality Assurance Advisor och har också haft olika kvalitetsbefattningar på företag som Wieslab, EuroDiagnostica, Orifice Medical och NovoZymes Biopharma Sweden. Charlotte Andersson ersätter Åsa Anderlind som lämnar Enzymatica för andra uppdrag. Charlotte Andersson kommer att ingå i Enzymaticas ledningsgrupp och tillträder sin tjänst den 1 september 2021.

Stefan Olsson har en lång bakgrund från kommunikationsbranschen från byråer som Prime Weber Shandwick och Sund Kommunikation och har också arbetat som managementkonsult på KPMG. De senaste sex åren har Stefan arbetat som fristående kommunikationsrådgivare till ledningsgrupper och styrelser i noterade och onoterade bolag samt offentliga organisationer. Parallellt med rollen som kommunikationschef för Enzymatica fortsätter han som rådgivare till andra kunder. Stefan Olsson tillträder sin tjänst den 1 juli 2021 och blir adjungerad till ledningsgruppen. Han efterträder Carl-Johan Wachtmeister som går i pension.

• Vi är mycket glada över att ha rekryterat två så erfarna och kompetenta medarbetare. De kommer att ha mycket att tillföra i arbetet med Enzymaticas fortsatta internationella expansion, säger Claus Egstrand, Chief Operating Officer.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Claus Egstrand, Chief Operating Officer Enzymatica AB
Tel: +44 7780 22 8385 | E-post: claus.egstrand@enzymatica.com

Carl-Johan Wachtmeister, Kommunikationschef Enzymatica AB
Tel: 0701-88 50 21 | E-post: carl-johan.wachtmeister@enzymatica.com

Stefan Olsson, stefan.olsson@plankpr.se, tel +46 708 55 11 85

OM ENZYMATICA AB

Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukter mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är medicinteknikprodukten ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkten har lanserats på ett 30-tal marknader på 3 kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukter och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se