Enzymaticas styrelse uppdaterar de finansiella målen

Styrelsen i Enzymatica AB (publ) har beslutat att uppdatera bolagets finansiella mål. Bakgrunden är att bolaget sannolikt kommer att utveckla bolagets affärsmodell, så att Enzymatica utöver att vara producent av konsumentprodukter också blir leverantör av enzymformuleringar. Den nya affärsmodellen beräknas ge högre EBIT-marginal men lägre nettoomsättning jämfört med de beräkningar som låg till grund för de tidigare finansiella målen.

I november 2021 beslutade Enzymaticas styrelse att bolagets finansiella mål skulle vara en nettoomsättning om minst 600 MSEK och en EBIT-marginal om minst 28 % vilket skulle ge cirka 170 MSEK i EBIT vid utgången av 2026.

”Det senaste årets stora vetenskapliga framsteg med fantastiska resultat både in-vivo och in-vitro har rönt stort internationellt intresse. Vi har under våren fört diskussioner med flera potentiella partners och då förstått att vissa potentiella partners vill kontrollera produktionsledet i större utsträckning. Detta gäller framför allt marknader på stort geografiskt avstånd från vår kontraktstillverkare i Spanien. Därför kommer vi att erbjuda partners att köpa enzymet från Enzymatica men själva sköta slutproduktionen. En sådan affärsmodell skulle påverka de befintliga finansiella målen och därför väljer vi att inleda ett arbete med att uppdatera dem. Vi vill säkerställa att vi fattar långsiktigt korrekta beslut, snarare än att försöka uppfylla kortsiktiga mål ”, säger Bengt Baron, styrelseordförande i Enzymatica AB.

En ny affärsmodell skulle innebära att bolaget gradvis förflyttas från enbart att producera konsumentprodukter till också bli leverantör av enzymformuleringar baserade på den barriärteknik som använts framgångsrikt i ColdZyme. Genom att teckna avtal med ledande aktörer på stora förkylningsmarknader som Kina, Japan och USA kan produkterna produceras på respektive marknader, i stället för som i dag via en kontraktstillverkare i Spanien. Därmed kan långa transporter av färdig produkt undvikas, vilket blir mer kostnadseffektivt och dessutom förlänger hållbarheten i butik. En sådan modell kan också underlätta godkännandeprocessen hos lokala myndigheter och erbjuda en mer lönsam affärsmodell för Enzymaticas partners. Dessutom ger det Enzymatica en högre EBIT-marginal, samtidigt som kontrollen över bolagets barriärteknik behålls genom patentskydd, vetenskapliga insikter samt kunskap om produktionsprocessen.

”Den gradvisa övergången till den nya affärsmodellen kommer att påverka nettoomsättning och EBIT-marginal. Enzymatica befinner sig i en mycket dynamisk tid med slutförandet av viktiga oberoende vetenskapliga studier, MDR-certifiering, regulatorisk utveckling, partnerförhandlingar, samt planerna på en alternativ affärsmodell. Styrelsen är därför fortsatt övertygad om att det tidigare absoluta EBIT-målet om cirka 170 MSEK minst kommer att nås. Givet att förhandlingar med nya potentiella partners tar tid så kommer målet att skjutas fram till 2027. Målet för omsättningen kommer vi att kommunicera i ett senare skede när vi kommit längre i diskussioner med partners, säger Bengt Baron.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Enzymatica är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 08.15 CET.

Claus Egstrand, VD, Enzymatica AB
Tel: +44 7780 22 8385 | E-post: claus.egstrand@enzymatica.com