Fredrik Håkansson ny CFO på Enzymatica

Enzymatica rekryterar Fredrik Håkansson som i december tillträder som CFO. Fredrik har lång och bred erfarenhet av ekonomi och finans och har haft liknande positioner i flera bolag. Han kommer närmast från Systemtext AB där han var CFO.

-          Fredrik har precis rätt bakgrund och kompetens. I takt med att vi etablerar oss på marknaden och försäljningen ökar ställs också större krav på vår kommersiella och finansiella kompetens. Här kommer Fredrik att vara en tillgång och kraft, säger Michael Edelborg Christensen, VD på Enzymatica AB.

Fredrik Håkansson kommer närmast från en tjänst som CFO på Systemtext AB. Dessförinnan har han bland annat varit verksam, under många år, som ekonomichef i flera olika dotterbolag inom Nolato-koncernen bland annat inom affärsområde Medical, samt som revisor på Ernst & Young. Han har stor erfarenhet av finansieringsfrågor och strategiarbete samt implementering av affärssystem och IT. Fredrik har en magisterexamen i ekonomi från Internationella Handelshögskolan i Jönköping samt en Executive MBA från Lunds universitet.

-          Enzymatica befinner sig i en spännande fas. I och med de kommande lanseringarna finns det stora kommersiella möjligheter som jag hoppas kunna bidra till att dra fördel av och utveckla på bästa sätt, säger Fredrik Håkansson, ny CFO på Enzymatica AB.

Rekryteringen är ytterligare en förstärkning av Enzymaticas affärsledning på kort tid. Bolaget har precis rekryterat Mats Clarsund som Forsknings- och utvecklingschef.

Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se

Fredrik Håkansson, CFO Enzymatica AB (publ), 0733-44 22 73
fredrik.hakansson@enzymatica.se